Dzisiaj chciałbym poruszyć temat spadku współczynnika konwersji oraz samej sprzedaży. Jeśli kampanie Google Ads są głównym źródłem pozyskiwania konwersji naturalnym jest, że przyczyny najpierw szuka się w samych kampaniach i ich ustawieniach. Co w sytuacji, jeśli w kampaniach nie widać żadnych nieprawidłowości, targetowanie reklam jest poprawne a kody konwersji wdrożone? Przyczyn może być więcej i często są one niezależne od działania kampanii. Dowiesz się o nich poniżej.
1. Zmiany w designie strony
Niekorzystne zmiany w układzie lub wyglądzie strony mogą dezorientować użytkowników, a to z kolei wpływać na niższą sprzedaż. Jeśli na stronie znajdują się elementy, które mogą irytować użytkowników lub takie, które są trudne w nawigacji, warto się zastanowić nad ich zmianą.
2. Problemy z wydajnością strony
Wolne ładowanie strony może zniechęcać użytkowników do pozostania na niej. Prędkość swojej witryny na urządzeniach desktopowych i mobilnych możesz sprawdzić tutaj – https://pagespeed.web.dev/. Znajdziesz tu również rekomendajcje usprawnień witryny, aby poprawić jej szybkość.
3. Problemy techniczne
Błędy na stronie, np. niedziałające przyciski, mogą uniemożliwiać dokonanie zakupu. Podobna sytuacja ma miejsce ze stronami, które nie istnieją (błąd 404), a prowadzą do nich linki wewnętrzne. W tej sytuacji użytkownik poczuje się zdezorientowany.
4. Problemy z nawigacją na stronie
Trudności w znalezieniu produktów mogą frustrować użytkowników. Dodatkowo jeśli na stronie stosujesz wyskakujące okienka, zastanów się, czy nie są one irytujące lub czy nie ma ich zbyt dużo.
5. Skomplikowany proces zakupu lub kontaktu
Zbyt wiele kroków w procesie zakupowym może zniechęcać klientów do finalizacji transakcji. Jeśli podczas tego procesu wymagasz od użytkownika podania wielu danych, które w praktyce nie są potrzebne do realizacji zamówienia, może to również wpłynąć na gorsze wyniki sprzedażowe. Analogiczna sytuacja wygląda w przypadku formularzy kontaktowych – wymagaj tylko tych danych, które są Ci naprawdę potrzebne.
6. Niejasne lub zbyt wysokie koszty wysyłki
Brak przejrzystości lub wysokie koszty wysyłki mogą powodować porzucenie koszyka.
7. Brak zaufania oraz negatywne opinie i recenzje
Brak widocznych certyfikatów bezpieczeństwa lub negatywne opinie mogą obniżać zaufanie do sklepu. Dodatkowo negatywne posty na forach mogą powodować, że potencjalni klienci zrezygnują z zakupu lub kontaktu.
8. Problemy z dostępnością produktów
Częste braki w magazynie mogą zniechęcać klientów do powrotu. Sprawdź, czy kluczowe produkty, które dotychczas się dobrze sprzedawały nadal są dostępne w sklepie lub czy nie zmieniły przypadkowo kategorii i są trudniej dostępne w znalezieniu.
9. Zmiany w cenach
Nagłe podwyżki cen mogą odstraszyć klientów. Czy polityka cenowa została odpowiednio zaplanowana i wdrożona czy ceny są zmieniane bez wyraźnej strategii?
10. Zmiany w cenach konkurencji
Sprawdź czy konkurencja nie zmieniła swoich cen, przez co Twoje są wyższe. To wpływa na finalne decyzje konsumentów. Konkurencyjność cenową możesz sprawdzić w Google Merchant Center, w sekcji ROZWÓJ.
11. Koniec aktualnych promocji
Jeśli w ostatnim czasie zakończono działania promocyjne, które generowały dobrą sprzedaż, kolejne dni mogą okazać się dość słabe.
12. Zmiany w strategii marketingowej
Zmiana w strategii marketingowej może wpływać na ilość i jakość ruchu na stronie. W dobie wielokanaławości i multiscreeningu proces decyzyjny klienta może być złożony i skomplikowany. Zmiana działania niektórych kanałów marketingowych może mocno wpłynąć na działanie pozostałych. Warto mieć to na uwadze.
13. Brak odpowiedniej obsługi klienta
Słaba obsługa klienta może zniechęcać do zakupu. Jeśli klient dzwoni z zapytaniem, ale nikt nie odbiera telefonu lub obsługa nie jest miła, wpłynie to na finalny brak konwersji. Podobnie sytuacja wygląda w innych formach kontaktu takich jak czat na stronie czy okienko z możliwością zostawienia numeru telefonu.
14. Nieatrakcyjne oferty
Brak atrakcyjnych promocji i rabatów może zmniejszać motywację do zakupu.
15. Brak optymalizacji mobilnej wersji witryny
Słaba responsywność strony na urządzeniach mobilnych może zniechęcać użytkowników. Miej na uwadze, że obecnie większość wejść pochodzi z urządzeń mobilnych. Jeśli nawigacja jest ciężka i uporczywa, użytkownik z większym prawdopodobieństwem opuści witrynę.
16. Problemy z płatnościami
Problemy techniczne lub brak preferowanych metod płatności mogą zniechęcać do zakupu.
17. Zmiany w algorytmach wyszukiwarek
Spadek pozycji w wynikach wyszukiwania może obniżać ruch i konwersje, jednocześniej zaburzając lejek zakupowy, co może wpłynąć na konwersje z innych kanałów.
18. Zmiany sezonowe
Naturalne zmiany w zachowaniach konsumentów, np. poza sezonem zakupowym, mogą wpływać na konwersje. Często też sprzedaż następuje pod koniec miesiąc, a początki kolejnego są już słabsze.
19. Nieaktualne treści
Brak aktualizacji treści na stronie może zmniejszać jej atrakcyjność i obniżyć zaufanie do oferty i samej firmy.
20. Brak personalizacji
Niewykorzystywanie personalizacji w rekomendacjach produktów może zmniejszać zaangażowanie klientów.
21. Słaba jakość zdjęć produktów
Niskiej jakości zdjęcia produktów mogą odstraszać klientów. Stwórz możliwość dokładnego przejrzenia zdjęć produktów.
22. Niejasne opisy produktów
Brak szczegółowych informacji o produktach może budzić wątpliwości u klientów.
23. Brak opinii użytkowników
Niewielka ilość lub brak opinii użytkowników może obniżać zaufanie do produktów.
24. Brak opcji śledzenia zamówień
Brak możliwości śledzenia zamówień może być zniechęcające i jednocześnie nie wzbudzać zaufania.
25. Problemy z logistyką i koszty dostawy
Opóźnienia w dostawach mogą zniechęcać do ponownych zakupów. Jeśli zmieniły się koszty dostawy, może to wpływać na finalne decyzje zakupowe potencjalnych klientów.
26. Niekorzystne warunki zwrotów
Trudne procedury zwrotu mogą odstraszać klientów, którzy nie będą chcieli ryzykować i zdecydują się na zakupy w innym sklepie.
27. Zmiany w politykach prywatności
Niejasne lub niekorzystne zmiany mogą budzić obawy o bezpieczeństwo danych.
28. Brak programów lojalnościowych
Brak zachęt do ponownych zakupów może zmniejszać powracalność klientów.
29. Zbyt nachalny marketing
Zbyt agresywne kampanie marketingowe mogą odstraszać klientów. Jeśli użytkownik widzi tą samą reklamę po raz setny, raczej odniesiemy odwrotny skutek, szczególnie jeśli reklamy zaczną irytować odbiorcę.
30. Nieadekwatne rekomendacje produktów
Niepasujące rekomendacje mogą zmniejszać zaangażowanie klientów.
31. Zmiany w regulacjach prawnych
Nowe regulacje mogą wpływać na działalność sklepu i zmieniać zachowania klientów.
32. Niska jakość produktów
Negatywne doświadczenia z jakością produktów mogą zniechęcać do kolejnych zakupów.
33. Brak opcji płatności ratalnej
Brak elastycznych opcji płatności może zmniejszać konwersje, szczególnie w produktach o wysokiej cenie.
34. Słaba optymalizacja pod kątem SEO
Niewłaściwa optymalizacja pod kątem SEO może obniżać widoczność w wyszukiwarkach.
35. Problemy z wersją językową strony
Błędy lub braki w tłumaczeniach mogą utrudniać zakupy zagranicznym klientom.
36. Zmiana zachowania użytkowników
Może się zdarzyć, że większa grupa odbiorców z jakiegoś powodu zmieni swoje zachowania, co może wpływać na wahania sprzedaży. Może to być efektem sytuacji zewnętrznej, o której nawet nie będziemy mieli pojęcia.
37. Pogoda
Pierwsze słoneczne dni w okresie wiosennym nierzadko powodują spadki sprzedaży, mimo że ruch mocno nie spada. Użytkownicy wyraźne odwiedzają witryny, ale decyzje zakupowe odkładają w czasie.
Mam nadzieję, że powyższe potencjalne powody pomogą w określeniu, czy na pewno wszystko działa w Twojej witrynie. Lista ta pokazuje również jak wiele czynników wpływa na finalną decyzję zakupową klienta. Warto to mieć na uwadze czy ocenie efektywności samych kampanii Google Ads.
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |