Google Marketing Live 2019 – podsumowanie I dnia

Wczoraj rozpoczęła się konferencja Google Marketing Live 2019. Pojawiło się sporo nowości, a poniżej ich skondensowana (choć nadal obszerna) wersja.

1. Nowy typ reklam – Discovery Ads (rys.1)

Miejsce wyświetlania: home feed w YouTube, feed Google Discover (wcześniej znane jako Google Now, a później Google Feed) oraz zakładka ‘Społeczności’ i ‘Oferty’ w Gmailu.
Dlaczego reklamy w Google Discover: Google twierdzi, że z tej usług korzysta około 800mln osób miesięcznie, więc jest to bardzo duży potencjał.
Cel: Dotarcie do użytkowników nie tylko wtedy kiedy szukają czegoś konkretnego, ale również wtedy gdy są otwarci na odkrywanie czegoś nowego.
Metoda kierowania: kategorie zainteresowań, odbiorcy na rynku, odbiorcy o podobnych zainteresowaniach, niestandardowi odbiorcy o podobnych zainteresowaniach.
Kampania: należy uruchomić kampanie typu Discovery, aby móc wyświetlać reklamy tego typu.
Reklamy: tworzone automatycznie na podstawie przesłanych zasobów: końcowy adres URL, min. jedno zdjęcie poziome (landscape), min. jedno logo, max 5 nagłówków, max 5 tekstów reklamy.
Model rozliczeń: CPC
Nowy format wejdzie do użytku jeszcze w tym roku.
Doczytaj więcej – klik.

Nowy typ reklam – Discovery Ads (rys.1).

2. Nowy typ reklam – Gallery Ads (rys. 2)

Miejsce wyświetlania: góra część mobilnych wyników wyszukiwania.
Reklamy: scrollowane ze zdjęciami (od 4 do 8 grafik), do każdej tekst reklam na maksymalnie 70 znaków, max 3 nagłówki z call to action; na chwilę obecną nie ma możliwości dodania materiału video, chociaż przewiduje się, że taka może się pojawić w przyszłości; reklamy będą konkurować o miejsce wyświetlania ze zwykłymi reklamami tekstowymi.
Model rozliczeń: CPC lub gdy użytkownik zescrolluje reklamę do trzeciej grafiki.
Statystyki: istnieje prawdopodobieństwo, że nie będzie danych na temat współczynnika klikalności (CTR), tylko liczba przescrollowanych zdjęć.
Skuteczność: Google twierdzi, że reklamy tego typu generują o 25% więcej interakcji, niż zwykłe reklamy tekstowe.

 

Nowy typ reklam – Gallery Ads (rys. 2)

3. Reklamy produktowe z funkcją prezentacji – Showcase Shopping Ads (rys. 3)

Miejsca wyświetlania: na początku reklamy pojawiały się tylko w wyszukiwarce Google, obecnie reklamy zobaczymy również w Google Images, Google Discover (feed) oraz YouTube (feed). Ten ostatni zostanie wprowadzony w niedalekiej przyszłości.
Reklamy: jedno zdjęcie główne oraz kilka mniejszych z możliwością rozwinięcia, aby zobaczyć ofertę sprzedawcy; dodatkowo adres sklepu jeśli znajduje się on blisko użytkownika.
Kierowanie: nic się nie zmieniło i reklamy będą pojawiać się na zapytania ogólne (nie brandowe).

 

Reklamy produktowe z funkcją prezentacji – Showcase Shopping Ads (rys. 3)

 

4. App deep linking (rys. 4)

Działanie: jeśli użytkownik ma zainstalowaną aplikację reklamodawcy, po kliknięciu w reklamę w wyszukiwarce, w sieci reklamowej lub kliknięciu reklamy produktowej zostanie przeniesiony bezpośrednio do tej aplikacji.
Dlaczego: Google twierdzi, że taki zabieg powoduje 2-krotny wzrost konwersji.
Wymagania: integracja z Google Analytics for Firebase.
Konwersje: pojawi się nowy typ konwersji ‘ad-to-app conversion’.

App deep linking (rys. 4)

 

5. Zmiany w Google Shopping (rys. 5)

Co się zmienia: pojawi się możliwość dokonania zakupu w danym sklepie bezpośrednio z poziomu usługi Google Shopping, gdzie Google przejmie cały proces transakcyjny (bez konieczności odwiedzania witryny sklepu), będzie to połączenie Google Express z Google Shopping.
Dlaczego: Google chce ustandaryzować proces zakupu, ujednolicić doświadczenia klienta i poprawić jakość ich obsługi.
Szczegóły: sprzedawcy, którzy są obecnie w programie Shopping Actions zostaną wdrożeni do nowej usługi; ponadto Shopping Actions zostanie poszerzone w tym roku o YouTube i Google Images.

 

Zmiany w Google Shopping (rys. 5)

 

6. Zmiany w Smart Bidding

Konwersje na poziomie kampanii: pojawi się możliwość wyboru konkretnej konwersji pod jaką ma być optymalizowana kampania.
Zasoby konwersji: jeśli chcemy optymalizować stawki w kilku kampaniach, będziemy mogli stworzyć zbiór pożądanych działań konwersji.
Dostosowania sezonowe: jeśli w niedługim czasie planujemy akcję sezonową, która może wygenerować znaczny ruch, system będzie brał to pod uwagę przy zarządzaniu stawkami, a po akcji wróci do normalnego działania.

7. Nowe narzędzie – Bumper Machine

Szczegóły: w panelu Google Ads pojawi się narzędzie do skracania filmów do wersji 6-sekundowych, aby każdy w szybki sposób mógł skorzystać z tej formy reklamy.
Dlaczego: Google twierdzi, że reklamy w przerywniku (Bumper Ads) są częściej zapamiętywane niż dłuższe reklamy.

8. Nowa grupa odbiorców – niestandardowi odbiorcy

Szczegóły: odbiorcy o podobnych zainteresowaniach oraz niestandardowi odbiorcy o podobnych zainteresowaniach zostają połączeni w jedną grupę – niestandardowi odbiorcy
Dlaczego: odbiorcy o podobnych zainteresowaniach pozwalają kierować reklamy na grupę osób, które wykazują określone, wspólne zainteresowania, z kolei niestandardowi odbiorcy o podobnych zainteresowaniach umożliwiają kierowanie reklam do grupy osób, które wykazują intencje zakupowe, dlatego stworzenie wspólnej kombinacji z założenia powinno dać lepszy efekt.

9. Nowe narzędzie – Audience Expansion Tool

Szczegóły: jeśli konkretna grupa niestandardowych odbiorców konwertuje i przynosi założone efekty będziemy mogli za pomocą tego narzędzia znaleźć nową grupę podobnych odbiorców (podobnie jak lookalike audiences na Facebooku).

10. Kampanie lokalne dla wszystkich (rys. 6)

Szczegóły: półautomatyczne kampanie do promowania małych, lokalnych biznesów.
Miejsce wyświetlania: sieć wyszukiwania, sieć reklamowa, YouTube, Google Maps.
Reklamy: responsywne z możliwością dodania tekstów reklam i grafik.
Ustawienia kampanii: lokalizacja sklepu, budżet, stawki.
Cel kampanii: maksymalizacja ruchu.

 

Kampanie lokalne dla wszystkich (rys. 6)

 

11. Dodatkowa informacja w reklamach produktowych – buy-online, pick-up-in-store (rys.7)

Szczegóły: Jeśli w sklepie online oferujemy możliwość odbioru osobistego w najbliższym sklepie i informacja ta widnieje na karcie produktu, możemy taką informacją wyświetlić również w reklamie produktowej. Aby uzyskać dostęp do nowej opcji należy wypełnić formularz.

Dodatkowa informacja w reklamach produktowych – buy-online, pick-up-in-store (rys.7)