Jeśli prowadzisz kampanie kierowanie po słowach kluczowych na pewno chcesz wiedzieć, ile średnio kosztuje kliknięcie w reklamę na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, górnych pozycjach lub na pierwszej pozycji. Można to sprawdzić w dwóch miejscach w panelu Google Ads. Niestety w obu przypadkach szacunkowe stawki potrafią się bardzo mocno różnić. Które są bardziej miarodajne i z których lepiej korzystać? O tym przeczytasz poniżej.
Szacunkowe stawki najczęściej sprawdza się w planerze słów kluczowych. Niestety mało osób zastanawia się nad tym, na ile te dane są miarodajne. Za przykład niech posłuży fraza 'marcin wsół’. Wyniki w planerze są następujące:
Znajdziemy tutaj dwie kolumny dotyczące stawek szacunkowych:
- stawka za górę strony (dolny zakres)
- stawka za górę strony (górny zakres)
Pierwsza wynosi 3,95zł, a druga 5,21zł, więc dość sporo jak na frazę brandową o niskiej konkurencji. Gdybyśmy tworzyli media plan w oparciu o te dane, musielibyśmy przeznaczyć większy budżet, aby płacić po 4-5zł za górne pozycje. Z czego wynikają te stawki? Szacunkowa stawka przedstawia zakres stawek, które reklamodawcy w przeszłości płacili za wyświetlenia słów kluczowych na górze strony (na podstawie wybranej lokalizacji i ustawień w sieci wyszukiwania). Także jest to metryka uśredniona dla wszystkich reklamodawców, którzy reklamowali się na to słowo kluczowe w badanym okresie. Nie zapominajmy jednak, że każdy reklamodawca reklamujący się na dane słowo kluczowe ma dla tego słowa kluczowego inny Wynik Jakości, na który składa się przewidywany współczynnik klikalności (CTR), trafność reklamy oraz jakość strony docelowej. Jeśli te trzy komponenty są wysokie, szacunkowe stawki również będą odpowiednio niższe.
Jeśli przejdziesz do zakładki WYSZUKIWANE SŁOWA KLUCZOWE i dodasz dodatkowe kolumny (szac. stawka za pierwszą stronę, szac. stawka za górę strony, szac. stawka za pierwszą pozycję oraz wynik jakości), zobaczysz że szacunkowe stawki mocno się różnią względem tego, co było widoczne w planerze słów kluczowych.
Dodatkowe kolumny nie odpowiadają dokładnie tym, które widać w planerze, ale można założyć, że stawka za górę strony (dolny zakres) jest odpowiednikiem szacunkowej stawki za górę strony, a stawka za górę strony (górny zakres) odpowiada szacunkowej stawce za pierwszą pozycję. Różnice są spore, co nasuwa pytanie – którym danym warto wierzyć? Bardziej miarodajne będą dane w panelu ze słowami kluczowymi, ponieważ system ma już informacje o danym słowie kluczowym, jego dopasowaniu, treści reklamy oraz stronie docelowej. Na tej podstawie wylicza szacunkowe stawki. Warto mieć to na uwadze przy tworzeniu media planu w oparciu o planer słów kluczowych, ponieważ szacunkowe stawki na pewno będą się różnić po starcie kampanii.
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |