W ostatnich tygodniach Google wysyłał do reklamodawców wiadomości mailowe o tym, że 24 października do konta Merchant Center zostaną automatycznie dodane produkty, które Google zindeksował w swojej wyszukiwarce. To oznacza, że liczba produktów w feedzie może znacząco wzrosnąć, ponieważ Google nadal widzi produkty, które są zaindeksowane w wyszukiwarce, ale nie są już widoczne w ofercie sklepie. To może powodować nieporządek na koncie Merchant Center. Poniżej przeczytasz o tym, gdzie sprawdzić, czy Google dodał takie produkty do konta GMC i jak to wyłączyć, jeśli chcesz mieć większą kontrolę nad produktami.
Google regularnie sprawdza stronę internetową sklepu. Jeśli znajdzie na niej dodatkowe produkty, których nie ma w Merchant Center, doda je automatycznie i będzie je aktualizować co 24 godziny. Produkty te nie pojawią się automatycznie w kampanii, jeśli prowadzimy działania reklamowe – trzeba je dodać ręcznie w ustawieniach kampanii. Niemniej w przypadku bezpłatnych wyników wyszukiwania, są one dodawane automatycznie.
Gdzie sprawdzić, czy Google automatycznie dodał produkty? Zaloguj się na swoje konto Google Merchant Center i przejdź do zakładki PRODUKTY -> PLIKI DANYCH. Znajdziesz tam sekcję WITRYNA. W tym miejscu Google wyświetla informację o liczbie dodatkowych produktów, które zostały znalezione w indeksie wyszukiwarki. Kliknij w ikonkę z ołówkiem, aby włączyć lub wyłączyć tą opcję.
Pojawi się okienko z wyborem opcji. Google będzie zalecał pozostawienie włączonej opcji, co będzie skutkować automatycznym dodaniem produktów, ale jeśli chcesz mieć nad tym maksymalną kontrolę, pozostaw opcję wyłączoną.
Sprawdź jak to wygląda u Ciebie. 24 października na niektórych kontach Merchant Center opcja została włączona, mimo że reklamodawca wcześniej ją deaktywował.
Na pierwszy rzut oka tego nie widać, ale w sekcji DIAGNOSTYKA wystarczy ustawić filtr na BEZPŁATNE INFORMACJE, by zobaczyć jak to wygląda w rzeczywistości.
Po ustawieniu filtru zmieni się wykres i wyraźnie będzie widać wzrost liczby produktów, które zostały automatycznie dodane do bezpłatnych wyników produktowych.
W powyższym przykładzie Google dodał prawie 39000 produktów, których już nie ma w sprzedaży i nie są dostępne w sklepie. Oczywiście opcja ta może być bardzo pożyteczna, szczególnie gdy masz problem z wygenerowaniem poprawnego feedu produktowego. Wtedy Google takie produkty może sam dodać do konta Merchant Center, co mocno ułatwia sprawę. Chcę natomiast zwrócić uwagę, że produkty te dodawane są automatycznie, więc warto je przejrzeć w zakładce WSZYSTKIE PRODUKTY. Jeśli znajdziesz tam takie, których nie powinno tam być, masz 2 opcje, by je usunąć: użyj znacznika danych strukturalnych, by oznaczyć dostępność produktu jako „discontinued” lub dodaj metatag „noindex” do strony docelowej danego produktu.
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |
2 komentarze
Zofia Kalemberg
5 sierpnia 2024 at 07:02
Czy może Pan podać gdzie tej opcji szukać w nowej wersji Next?
Czy w nowej wersji można dodawać dodatkowe pliki i tworzyć reguły?
Marcin Wsół
5 sierpnia 2024 at 11:37
1. Proszę kliknąć w koło zębate (prawy górny róg), a następni wybrać ŹRÓDŁA DANYCH, będzie tam sekcja ZNALEZIONE PRZEZ GOOGLE.
2. Tak, w ustawieniach jest zakładka DODATKI i tam „Zaawansowane zarządzanie źródłami danych”. Następnie trzeba przejść do zakładki ŹRÓDŁA DANYCH, wybrać dany feed i tam będzie zakładka TWOJE REGUŁY ATRYBUTÓW.
:)