W ostatnich miesiącach na kontach Google Ads można zauważyć ciekawą anomalię: CTR kampanii spada w dół, a mimo to skuteczność (konwersje, ROAS) wcale nie spada Dlaczego? Winowajcą może być double serving, czyli mechanizm, w którym Google pozwala wyświetlać więcej niż jedną reklamę tej samej marki na jednej stronie wyników wyszukiwania. To oznacza, że Twoja reklama może być widoczna nie tylko na topowych pozycjach, ale też dodatkowo na niższych, co automatycznie zwiększa liczbę wyświetleń, ale obniża średni CTR. Jak poprawnie analizować współczynnik klikalności (CTR) w sieci wyszukiwania? O tym poniżej.

Jak to sprawdzić?
Wejdź w widok kampanii → użyj opcji Segmenty → Położenie reklamy i przeanalizuj dane w wierszu „Wyszukiwarka Google: inne”.
Jeśli widzisz tam sporo wyświetleń, wszystko jest OK — to po prostu efekt double serving.
Jeśli nie — i CTR spada bez tej przyczyny — czas na porządną optymalizację.

Dodatkowe kolumny
Aby wygodniej sprawdzać CTR-y na poziomie kampanii z podziałem na górę wyników wyszukiwania oraz inne możesz dodać dedykowany kolumny niestandardowe. W tym celu przejdź do Kolumny → Modyfikuj kolumny → + Kolumna niestandardowa. Następnie wpisz nazwę kolumny, wybierz format danych (procent %), jako kolumnę wybierz CTR, a jako filtr Położenie reklamy → Wyszukiwarka Google: góra. Finalnie ustawienia będą wyglądać następująco:

Utwórz teraz analogiczną kolumną, ale w filtrze ustaw Wyszukiwarka Google: inne.

Gdy to zrobisz, dodaj kolumny do raportu. Teraz w szybki sposób sprawdzisz poprawne CTR-y bez konieczności segmentowania danych.

Pamiętaj: CTR to nie wszystko — liczy się realna skuteczność kampanii :)
| WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
| Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |

4 komentarze
Bartosz Jachim
16 lipca 2025 at 18:12
Dzięki za wpis, widzę, że używasz na tym koncie partnerów wyszukiwania, w jakich sytuacjach z nich korzystasz?
Marcin Wsół
17 lipca 2025 at 12:18
Poszerzenie zasięgu, głównie :) czasami wpadają z tego konwersje, więc czemu nie.
Bartosz Jachim
21 lipca 2025 at 13:35
Też jestem zdania, że warto dawać dodatkowe szanse, ale globalnie jest raczej negatywne nastawienie do tego kanału, często pewnie zasłyszane, czy przekazane „z góry” unikanie.
Marcin Wsół
21 lipca 2025 at 14:33
zgadza się :)