Wraz z rosnącym wpływem sztucznej inteligencji na wyniki wyszukiwania Google, coraz większe znaczenie zyskuje źródło ruchu określane jako AI Overviews. To część funkcji generatywnego wyszukiwania, która prezentuje odpowiedzi AI bezpośrednio nad klasycznymi wynikami wyszukiwania. Choć ruch z AI Overviews może wyglądać jak zwykły „organic”, jego analiza jest istotna z punktu widzenia SEO i oceny widoczności strony w nowym układzie SERP. W poniższym poradniku pokażę, jak wyłapać i analizować ruch z AI Overviews w Google Analytics 4.
Poradnik powstał na bazie wpisu Dany DiTomaso – źródło.
Na początku sprawdźmy jak wyglądają linki do witryny w AI Overviews. Gdy dokonujesz wyszukiwania w Google, nad wynikami organicznymi mogą pojawić się dodatkowe odpowiedzi wraz ze źródłami.
Po lewej stronie znajdziemy ikonkę z linkiem, po kliknięciu której pokażą się źródła informacji. Te z kolei są już klikalne, a Google dodaje swoje parametry do tych adresów URL i mogą mieć następującą formę:
https://www.marcinwsol.pl/blog/nowosci-i-zmiany-w-google-ads-16-05-2024-29-05-2024/#:~:text=Google%20wprowadza%20now%C4%85%20funkcj%C4%99%2C%20kt%C3%B3ra%20
pozwala%20administratorowi,konta%20i%20ograniczy%C4%87%20potencjalne%20pole%
20do%20nadu%C5%BCy%C4%87.
Zwróć uwagę, że za właściwym adresem URL Google stosuje fragment #:~:text=, który identyfikuje ruch z AI Overviews.
Jak ustawić śledzenie ruchu z AI Overviews?
KROK 1
Zaloguj się do Google Tag Managera i dodaj nową zmienną – Niestandardowy kod JavaScript i wklej poniższy kod w polu z kodem.
function() { var entries = decodeURIComponent(performance.getEntries()[0].name.match("#:~:text=(.*)")[1]); var frag = entries.replace(/, /g,"*").replace(/,/g,"...").replace(/\*/g,", "); var splitArray = frag.split("..."); return splitArray[0]; }
Zmienną nazwij np. JS – URL Snippet Start. Na końcu ją zapisz.
KROK 2
Utwórz drugą zmienną – Niestandardowy kod JavaScript i wklej poniższy kod w polu z kodem.
function() { var entries = decodeURIComponent(performance.getEntries()[0].name.match("#:~:text=(.*)")[1]); var frag = entries.replace(/, /g,"*").replace(/,/g,"...").replace(/\*/g,", "); var splitArray = frag.split("..."); return splitArray.slice(1).join("..."); }
Zmienną nazwij np. JS – URL Snippet End. Na końcu ją zapisz.
KROK 3
Utwórz nową regułę i nazwij się np. Page View – URL snippet start exists. Wybierz typ reguły – Wyświetlenie strony i w warunku wybierz zmienną JS – URL Snippet Start nie równa się undefined. Następnie zapisz regułę.
KROK 4
Utwórz teraz nowy tag Google Analytics: zdarzenie GA4. Wpisz identyfikator pomiaru (na screenie poniżej zastosowałem stałą zmienną, pod którą kryje się identyfikator, ale możesz go wkleić ręcznie, ma postać G-XXXXXXXXXX). Wpisz nazwę zdarzenia, np. snippet_text (będzie ona widoczna w raportach w GA4) oraz parametry zdarzenia:
snippet_text_start (wartość: {{JS – URL Snippet Start}})
snippet_text_end (wartość: {{JS – URL Snippet End}})
Wpisz nazwę tagu, np. GA4 – Event – snippet text oraz dodaj do tagu wcześniej utworzoną regułę Page View – URL snippet start exists.
Na końcu zapisz zmiany.
KROK 5
Zaloguj się do Google Analytics 4 i dodaj dwa wymiary niestandardowe.
Wymiary powinny wyglądać następująco:
Jeśli wszystko ustawione jest poprawnie, zapisz zmiany.
Gdzie sprawdzić raport ruchu z AI Overviews?
Zaloguj się do Google Analytics 4 i przejdź do sekcji EKSPLOROWANIE. Stwórz nowy raport na bazie eksploracji swobodnej i dodaj wymiary: Snippet Start, Snippet End oraz Strona docelowa + ciąg zapytania. Następnie dodaj dane: Sesje. Dzięki temu raport będzie mógł wyglądać następująco:
Pamiętaj jednak, że dane nie będą widoczne wstecz. Dopiero od momentu ustawienia powyższego, dane zaczną się zbierać, jeśli nastąpi wejście z AI Overviews.
Jeśli w raporcie pojawią się pozycje (not set), możesz je odfiltrować, aby raport był przejrzysty.
Podsumowanie
Jeśli prowadzisz działania SEO lub content marketingowe, warto wdrożyć takie śledzenie już teraz – zanim ruch z AI Overviews stanie się dominującym źródłem w Google.
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |
2 komentarze
Luiz
6 czerwca 2025 at 11:53
Po wdrożeniu eventów w GA4 trzeba poczekać aż analytics przetwoży je? W raporcie widzę tylko (not set) – jako Snippet End i Snippet Start
Marcin Wsół
6 czerwca 2025 at 11:55
możesz w raporcie odfiltrować not set, żeby nie zaburzało raportu, zbieranie danych będzie dopiero od teraz, wstecz niestety nie zobaczymy