Kilka miesięcy temu Narzędzie propozycji słów kluczowych zakończyło swój żywot i zostaliśmy poniekąd zmuszeni do korzystania z nowego narzędzia oferowanego przez Google – Narzędzia planowania słów kluczowych. Zmiana nie została przyjęta przez marketerów z entuzjazmem, ponieważ dane dotyczące liczby wyszukiwań przedstawione były dla dopasowania ścisłego i brakowało możliwości zmiany na dopasowanie zbliżone lub do wyrażenia. Taka sytuacja spowodowała, że dla zapytań niszowych Google zwracał zerowe wyniki z powodu niewystarczającej ilości danych. Na szczęście jest sposób, aby wyciągnąć dane dotyczące liczby wyszukiwań w dopasowaniu przybliżonym.
Zanim napiszę jak to zrobić, przeanalizujmy dane, które serwuje nam Google dla zapytania telewizor LCD. W tym celu wchodzimy w Narzędzie planowania słów kluczowych (zakładka Narzędzia i analiza) i klikamy Pobierz liczbę operacji wyszukiwania dla listy słów kluczowych lub pogrupuj je w grupie reklam. Opcję kierowania są następujące: lokalizacja (Polska), język (polski), kierowanie (Google), wykluczające słowa kluczowe (brak). W takim ustawieniu Google zwraca nam następujący wynik:
Średnia miesięczna liczba wyszukiwań frazy telewizor LCD w dopasowaniu ścisłym wynosi 1600, zaś sugerowana stawka CPC 0,90zł. Co zrobić, aby dowiedzieć się ile wynosi liczba wyszukiwań tej samej frazy w dopasowaniu przybliżonym lub do wyrażenia? W Narzędziu planowania słów kluczowych (zakładka Narzędzia i analiza) klikamy opcję Pobierz prognozy ruchu dla listy słów kluczowych. Wpisujemy naszą frazę kluczową i wybieramy te same opcje kierowanie co wcześniej – lokalizacja (Polska), język (polski), kierowanie (Google), wykluczające słowa kluczowe (brak). Na tym etapie ważne jest, aby ustawić odpowiednią stawkę CPC oraz budżet dzienny. Kwoty te powinny być jak najwyższe, aby Google wiedział, że nie mamy ograniczeń kosztowych. Na obrazku poniżej widać, że stawkę CPC oraz budżet dzienny ustawiłem na poziomie 1.000.000zł, czyli bardzo nierealnie, ale wystarczająco dużo, aby uzyskać maksymalną możliwą liczbę wyświetleń.
Po zastosowaniu powyższych kwot i ustawień kierowania Google zwrócił mi następujący wynik:
Przy naszych ustawieniach uzyskalibyśmy 51,43 wyświetleń w ciągu jednego dnia, przy średniej pozycji 2,05 oraz średnim CPC równym 1,98zł. Aby wyliczyć miesięczną liczbę wyszukiwań mnożymy liczbę wyświetleń przez 365 dni w ciągu roku, a następnie dzielimy przez 12 miesięcy: (51,43 x 365)/12 = 1.564. Wynik jest średnią liczbą wyszukiwań hasła telewizor LCD w dopasowaniu ścisłym w ciągu miesiąca. Liczba ta jest bardzo zbliżona do wyniku przedstawionym na drugim obrazku, a niewielka różnica wynika zapewne z metody obliczania lub niższej średniej pozycji (2,05). Niestety mimo zwiększania stawki CPC oraz budżetu dziennego średnia pozycja tego słowa kluczowego ani drgnie, więc trzeba założyć pewien margines błędu.
Aby wyliczyć średnią miesięczną liczbę wyszukiwań frazy w dopasowaniu przybliżonym lub do wyrażenia musimy zmienić typ dopasowania na ten, który nas interesuje:
W naszym przypadku będzie to dopasowanie przybliżone, więc wybieramy taką opcję, a Google zwraca nam następujące wyniki:
Na screenie powyżej widzimy, że średnia liczba wyszukiwań frazy telewizor LCD w dopasowaniu przybliżonym w ciągu dnia wynosi 1.571,43, co w skali miesiąca daje nam wynik 47.798 wyszukiwań: (1.571,43 x 365)/12.
Powyższa metoda nie jest idealna i trzeba przyjąć pewną granicę błędu, ale myślę, że jest to dobra alternatywa dla wcześniejszego Narzędzia propozycji słów kluczowych.
2 komentarze
lukas
19 października 2014 at 19:15
sprawdziłem na kilku frazach i pasuje gdy ostateczny wynik podzieli się przez 2, ale niekiedy różnice są po kilka tysięcy jak się podzieli przez 2. Tak więc ten sposób nie jest zbyt pewny.
lukas
19 października 2014 at 23:15
sprawdziłem na kilku frazach i pasuje gdy ostateczny wynik podzieli się przez 2, ale niekiedy różnice są po kilka tysięcy jak się podzieli przez 2. Tak więc ten sposób nie jest zbyt pewny.