(not provided) w Google Analytics – coraz bardziej widoczne

W październiku ubiegłego roku na oficjalnym blogu Google Analytics pojawiła się informacja, że szyfrowanie połączenia (HTTPS) zostanie wprowadzone na stałe. Powodem zmiany były kwestie bezpieczeństwa użytkowników zalogowanych na konto Google.

Połączenie szyfrowane

Na efekty nie trzeba było długo czekać – już tego samego dnia pojawiła się nowa pozycja w raporcie słów kluczowych w Google Analytics – not provided. Co to właściwie oznacza w praktyce? Jeśli użytkownik, który jest aktualnie zalogowany na konto Google, trafi na naszą stronę z wyszukiwarki (po wpisaniu jakiegoś słowa kluczowego) zostanie standardowo zaliczony do ruchu organicznego, jednak zamiast wpisanego słowa kluczowego pojawi się u nas pozycja not provided. Taka sytuacja powoduje utratę części informacji na temat słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników. Początkowo odsetek not provided nie był duży (zaledwie kilka procent). Jednak w okolicach 6-7 marca odsetek ten wzrósł bardzo gwałtownie co widać na rysunku poniżej:

(not provided) - Google Analytics

Obecny stan rzeczy bardzo negatywnie wpływa na analizę ruchu organicznego, ponieważ duża jego część (obecnie około kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu procent) staje się dla nas niedostępna i nic nie przewiduje, żeby sytuacji się zmieniła w przyszłości.

Pocieszający jest fakt, że w panelu Google AdWords wszystkie słowa kluczowe zliczają się bez problemu i nie pojawiła się żadna nowa pozycja. Przynajmniej ja nie zauważyłem żadnej zmiany :)