Gorącym tematem jest obecnie ChatGPT, a w sieci nie brakuje informacji, jak można go wykorzystać w praktyczny sposób, by ułatwić sobie pracę i zwiększyć jej efektywność. Postanowiłem zebrać kilka porad dotyczących tego, jak specjalista Google Ads może wykorzystać to narzędzie przy pracy nad kampaniami Google Ads. Szczegóły poniżej :)
Czym jest ChatGPT?
Na początek kilka słów o tym, czym właściwie jest ChatGPT. Jest to chatbot wykorzystujący model języka GPT-3, służący do generowania odpowiedzi na postawione przez użytkownika pytania. Mówiąc prościej – użytkownik wpisuje zapytanie i uzyskuje na nie odpowiedź. Popularność tego narzędzia wynika z tego, że jest w wielu przypadkach bardzo precyzyjne. To z kolei daje sporo możliwości usprawnienia pracy specjalisty Google Ads.
Zanim zaczniesz korzystać z narzędzia jakim jest ChatGPT pamiętaj, aby traktować je jako źródło inspiracji, a nie gotowe rozwiązania do zastosowania. Narzędzie jest nadal rozwijane i nie zawsze prezentuje poprawne odpowiedzi, a czasami wręcz przedstawia nieprawdziwe informacje. Dlatego zawsze traktuj odpowiedzi z dozą ostrożności.
Propozycje słów kluczowych
Po wpisaniu zapytania „Stwórz listę słów kluczowych do kampanii Google Ads, z podziałem na grupy reklam dla dentysty” otrzymałem następujący wynik.
Oczywiście odpowiedzi nie są idealne, ale już mamy bazę wyjściową do budowy bardziej szczegółowej struktury kampanii. Możemy wpisać bardziej szczegółowe zapytanie, np. podanie dodatkowych słów kluczowych dotyczących ortodoncji. Wynik może być następujący.
Teraz pozostaje skopiować słowa kluczowe do odpowiednich grup reklam. Z kolei jeśli chcesz pogrupować te słowa w bardziej szczegółowe grupy reklam, możesz dokonać odpowiedniego zapytania, które Ci w tym pomoże.
Nie działa to idealnie, ale większość słów kluczowych możesz wykorzystać i pogrupować we własnym zakresie. Kluczowe jest to, że korzystanie z tego narzędzia oszczędza sporo czasu.
Możesz też po prostu zapytać o gotową strukturę kampanii, ale bez szczegółowego zapytania, struktura również będzie dość ogólna.
Propozycje słów kluczowych z miesięczną liczbą wyszukiwań
Możesz również sprawdzić słowa kluczowe pod kątem liczby wyszukiwań, co może wyglądać następująco:
Jeśli chcesz zawęzić wyniki do określonej lokalizacji, wskaż ją w zapytaniu:
Propozycje wykluczających słów kluczowych
Ciekawą opcją jest szukanie propozycji słów kluczowych, które można wykluczyć przed startem kampanii, aby nie narażać klienta na dodatkowe koszty. Przykład znajdziesz poniżej.
Tłumaczenia słów kluczowych oraz tekstów reklam
Zapewne pomyślisz sobie, że jest przecież Google Translate, który dobrze sobie radzi z tłumaczeniami. Jest to prawdą, ale chcę Ci pokazać, że ChatGPT również obsługuje tłumaczenia i warto się tym pobawić.
Analiza konkurencji
Możesz wykorzystać ChatGPT do znalezienia konkurentów w danym obszarze. To z kolei pozwoli np. na stworzenie list niestandardowych odbiorców w oparciu o nazwy tych firm lub kierowanie reklam po nazwach firm, aby trafić z reklamą do ich klientów.
Tworzenie tekstów reklam
Kolejnym praktycznym przykładem wykorzystania narzędzia jest tworzenie tekstów reklam. Jeśli zapytasz ogólnie o tekst reklamy, odpowiedź również nie będzie dość precyzyjna, a przykład zobaczysz poniżej.
Zwróć uwagę, że w powyższym przykładzie chat podaje nieprawdziwą odpowiedź. Dotyczy to fragmentu wymaganej ścieżki oraz opcjonalnego nagłówka i opisu. Tak jak wspominałem wyżej – traktuj to narzędzie jako źródło inspiracji i nie wierz we wszystko, co wygeneruje.
Możesz spróbować wpisać zapytanie po angielsku, ale z wyszczególnieniem, ze odpowiedź powinna być w języku polskim. ChatGPT mimo obsługi języka polskiego, lepiej sobie radzi z zapytaniami po angielsku, więc warto mieć to na uwadze.
Niestety ChatGPT nie radzi sobie z komendami dotyczącymi długości generowanego tekstu, co byłoby bardzo pomocne, niemniej inspiracji jest dość sporo, więc spokojnie można je wykorzystać do własnych tekstów reklam. Jeszcze daleka droga do tego, aby system za nas stworzył całą reklamę, która miałaby sens i była spójna, ale prędzej czy później to nastąpi.
Tworzenie rozszerzeń reklamy
Możesz też wykorzystać ChatGPT to znalezienia propozycji tekstów, które możesz wykorzystać jako rozszerzenia reklam. Przykład znajdziesz poniżej.
Tutaj również jakościowo nie jest idealnie i w zasadzie ciężko wykorzystać te propozycje, ponieważ limity znaków są w wielu przypadkach przekraczane. Niemniej potraktuj to jako źródło inspiracji do własnych rozszerzeń reklam.
Listy remarketingowe
Jeśli szukasz pomysłów na szczegółowe listy remarketingowe, możesz wykorzystać ChatGPT do przygotowania propozycji takich list. Zaskakująco trafne propozycje znajdziesz poniżej.
Lista lokalizacji
Jeśli chcesz kierować reklamy na konkretne miasta lub obszary, musisz przygotować ich listę. ChatGPT może w tym pomóc. Przykładowo chcesz w kampanii zastosować podział na poszczególne dzielnice, więc nie musisz szukać w ich w Internecie i ręcznie kopiować. Wystarczy odpowiednie zapytanie.
Z kolei jeśli chcesz kierować reklamy tylko do miast o określonej wielkości w danym województwie, również może to zrobić za pomocą narzędzia.
W powyższym przykładzie podana jest również liczebność poszczególnych miast, więc utrudnia to skopiowanie listy do Edytora Google Ads. Jak to szybko usunąć? Wyślij odpowiednie zapytanie o usunięcie tekstu za myślnikiem.
Teraz lista jest gotowa do skopiowania. Prawda, że proste? :)
Oferta reklamowa
ChatGPT możesz wykorzystać do stworzenia oferty reklamowej. Niestety niektóre treści są dość kiepskie, ale na pewno coś z tego można wyłuskać i wykorzystać w prawidłowej ofercie :) Dla osób, które zaczynają przygodę w systemie Google Ads i szukają klientów, może się to okazać pomocne, niemniej nie będą mogły one zweryfikować poprawności tych treści, co może skutkować, że klient otrzyma ofertę zawierającą nieprawdziwe informacje.
Potraktuj poniższe zdjęcie jako ciekawostkę, bo póki co nie jest to mocno praktyczne, ale kto wie, czy pewnego dnia nie zacznie to działać znacznie lepiej.
Spróbuj natomiast dokonać zapytania w języku angielskim, ale precyzując, że odpowiedź powinna być z języku polskim. Wtedy jakościowo wygląda to lepiej i bardziej spójnie. Im więcej szczegółów w zapytaniu, tylko lepsza odpowiedź, zatem zachęcam do testowania.
ChatGPT i Arkusze Google
Jeśli wykupisz płatną wersję narzędzia, możesz je połączyć z Arkuszami Google i tam wykonywać zapytania. Instrukcję znajdziesz tutaj – https://gptforwork.com/gpt-for-sheets/get-started. Potrzebny będzie klucz API, aby skorzystać z takiej integracji. Finalnie będzie wyglądać to następująco:
Przykłady zastosowania znajdziesz tutaj – https://docs.google.com/spreadsheets/d/1iXJk3KDBIbHu-VAb0E5PN7684KEa3pxk_r9DuM-pgcU/template/preview
Podsumowanie
Kilkukrotnie wspominałem wyżej, ale powtórzę to również tutaj – traktuj ChatGPT jako narzędzie wspomagające Twoją pracę oraz jako źródło inspiracji, a nie jako źródło gotowych rozwiązań. Moim zdaniem narzędzie działa bardzo przyzwoicie, ale daleko mu do ideału, dlatego bardzo ważny jest czynnik ludzki. Pobaw się narzędziem w wersji darmowej i daj znać w komentarzu, co ciekawego udało Ci się zrobić za pomocą tego narzędzia :)
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |
13 komentarzy
Monika Wlodarska-Wcisło
22 lutego 2023 at 23:25
Marcin, chapeau bas!
Świetne przykłady. Dzięki za inspiracje!
Marcin Wsół
22 lutego 2023 at 23:50
dzięki :)
bobbyy
23 lutego 2023 at 10:02
Cześć Marcin, zarąbisty artykuł,
chciałbym tylko podpowiedzieć, że czat nie ma możliwości mierzenia miesięcznej liczby wyszukań danego słowa w wyszukiwarce, a podawane przez niego wyniki są zupełnie od czapy. Wiem, bo sprawdziłem na ahrefsie.
Nie zmienia to jednak mojej opinii, że artykuł jest super. Pozdro, piątka.
Marcin Wsół
23 lutego 2023 at 11:47
Dzięki :)
Czasami mam wrażenie, że nawet dane w planerze słów kluczowych Google są z kosmosu hehe :) ale dobrze wiedzieć :)
Aleksandra Rowińska
23 lutego 2023 at 17:33
Może te jego dane są prawdziwe, ale do roku 2021? Nie zapominajmy, że jego baza danych nie wychodzi poza rok 2021, a on nie ma dostępu do internetu więc ma nieaktualne dane.
Marcin Wsół
23 lutego 2023 at 23:53
Zgadza się, ale z czasem zaktualizują na pewno.
Marcin Wsół
23 lutego 2023 at 06:06
Dodałem przed chwilą 2 dodatkowe przykłady do wpisu:
– Propozycje słów kluczowych z miesięczną liczbą wyszukiwań
– Tłumaczenia słów kluczowych oraz tekstów reklam
Krzysztof Nowaczyk
23 lutego 2023 at 08:34
Cześć Marcin!
A czy zauważyłeś jakąś różnicę na to jak odpowiada Tobie ChatGPT kiedy wprowadzasz go w kontekst, a jak kiedy od razu zadajesz mu konkretne zadanie?
Przykładowo – mam wrażenie (ale może to tylko wrażenie), że gdy zapytam go o to czy wie czym jest Google Ads i czy umiałby napisać nagłówki reklam zgodnie z wytycznymi Google Ads (by zawierały mniej niż 30 znaków ze spacjami), to radzi sobie lepiej z pilnowaniem długości tworzonych nagłówków, niż gdy poproszę o go stworzenie 15 nagłówków do wykorzystania w Google Ads bez wdrożenia w kontekst czym jest Google Ads etc. Wtedy, tak jak piszesz, rzadko przestrzega limitu znaków.
Zastanawiam się czy też zauważyłeś taką prawidłowość w przypadku tego bądź innych zadań?
Czy Twoim zdaniem odpowiednie „nastrojenie” narzędzia to fikcja czy realna rzecz o której warto pamiętać korzystając z ChatGPT?
Marcin Wsół
23 lutego 2023 at 09:30
Cześć, dzięki za komentarz :) Zgadzam się, jeśli wprowadzimy go krok po kroku, to wyniki wydają się lepsze niż przy bezpośrednim zapytaniu. Widoczne w procesie odpowiedzi mocno kieruje się poprzednimi zapytaniami, jeśli są do nich odniesienia. https://uploads.disquscdn.com/images/85762918bc75c9289b32093fb4e8e2ffd684c147373d3c9dad4e971ee12f3a9e.png
Błażej Katarzyński
23 lutego 2023 at 09:28
Dziękuję Marcin, że dzielisz się swoją wiedzą. Pozdrowienia!
Marcin Wsół
23 lutego 2023 at 09:31
Dzięki za miłe słowa :) Pozdrawiam!
Jan
23 lutego 2023 at 11:17
Lokalizacja – GPT kłamie, Zgierz na pewno nie znajduje się w lubelskim :D
Marcin Wsół
23 lutego 2023 at 11:45
A widzisz – nie zwróciłem uwagi :) Potwierdza się to, co napisałem – że nie wszystko jest prawdziwe i trzeba weryfikować. Na szczęście po dodaniu lokalizacji w Google Ads, na mapce będzie od razu widać, która lokalizacja jest nieprawidłowa.
Dzięki za komentarz!