Jak poprawić Wynik Jakości (Quality Score) w Google AdWords?

Od dłuższego czasu zbierałem się do tego, żeby napisać kilka słów o Wyniku Jakości (z ang. Quality Score), na którym reklamodawca powinien się skupiać w największym stopniu. Na nic zda się podwyższanie stawek CPC, jeśli Wynik Jakości słów kluczowych, reklamy oraz samej strony docelowej będzie niski. Warto zadbać o jego jak najwyższą wartość, ponieważ przekłada się to na niższy rzeczywisty koszt kliknięcia (CPC), niższą szacunkową stawkę słowa kluczowego za pierwszą stronę, niższą szacunkową stawkę słowa kluczowego za górę strony oraz generalnie wyższą pozycję reklamy.

Wynik Jakości (Quality Score) w Google AdWords

Poniżej przedstawiam kilka sposób na poprawę Wyniku Jakości:

  1. Stosowanie słów kluczowych w treści reklamy, według zasady – im więcej tym lepiej. Oczywiście nie należy przesadzać z liczbą słów kluczowych w reklamie. Trzy frazy w zupełności wystarczą. Przykładem może być zapytanie telewizory samsungi dwie reklamy AdWords, które pojawiały w wynikach wyszukiwania:Nasycenie słów kluczowych w reklamie Google AdWordsKtóra wersja reklamy jest lepiej dopasowana do zapytania? Oczywiście ta pierwsza, bo zawiera więcej pogrubionych słów kluczowych i tym samym jest lepiej dopasowana do zapytania użytkownika. A to z kolei wpływa na wyższy Wynik Jakości.
    Warto wspomnieć, że dobrze jest używać słów kluczowych w wyświetlanych adresie URL, który nie musi w rzeczywistości istnieć – wystarczy, by domena była prawidłowa. Taki zabieg zastosował sklep RTV Euro AGD w przykładzie powyżej. Wyświetlany adres URL (http://www.euro.com.pl/Plazmowe-i-LCD) zwraca błąd 404.
  2. Stosowanie słów kluczowych w docelowym adresie URL. W tym przypadku można poszaleć, bo docelowy adres nie jest widoczny bezpośrednio w reklamie. Dopiero po kliknięciu w link przechodzimy na stronę, którą wskazaliśmy jako docelową. Zamiast kierować użytkowników na stronę www.marcinwsol.pl możemy kierować ich na stronę w następującej postaci www.marcinwsol.pl/?slowo-kluczowe. Warto zastosować tutaj Keyword Insertion Tool, żeby automatycznie lepiej dopasować docelowy adres URL do zapytania – www.marcinwsol.pl/?{keyword:slowo-kluczowe}.
    Przed uruchomieniem reklam należy sprawdzić czy docelowy adres nie powoduje wyświetlania błędu 404.
  3. Dbanie o wysoki CTR. Na początku kampanii, kiedy dopiero uruchamiamy nowe reklamy, warto zacząć od wyższych stawek CPC, żeby uzyskać wysoki CTR. Historyczny współczynnik klikalności wpływa na Wynik Jakości reklamy i samego słowa kluczowego. Jeśli zaczniemy z wyższym CTR-em, Google przyzna nam wyższy Wynik Jakości, zaś w przypadku niskich CTR-ów na początku, Google nie wyróżni nas odpowiednio wysokim Wynikiem Jakości.
  4. Odpowiednia strona docelowa. Reklamy powinny kierować na konkretne strony w witrynie, które są dobrze dopasowane zarówno do słów kluczowych użytych w kampanii jak i treści samej reklamy. Warto tu zadbać o to, żeby słowa kluczowe pojawiały się w tytule strony, nagłówku H1 oraz treści głównej. Na jakość strony docelowej wpływa również obecność elementów takich jak polityka prywatności czy zasady korzystania z usługi, zasady współpracy itp. Zwiększa to naszą wiarygodność w oczach Google.
  5. Wykluczanie nieefektywnych słów kluczowych. Jeśli w naszej kampanii znajdują się słowa o niskim współczynniku klikalności, które generują mało kliknięć i mają niski Wynik Jakości, należy z nich zrezygnować, żeby nie zaniżać jakości całej kampanii.
  6. Wykluczanie nieefektywnych miejsc docelowych. W przypadku prowadzenia kampanii skierowanej na sieć reklamową warto przyjrzeć się skuteczności poszczególnych miejsc docelowych, na które kierujemy nasze reklamy. Jeśli w danej witrynie nasze reklamy są rzadko klikane, lepiej z nich zrezygnować, żeby nie zaniżać Wyniku Jakości całej kampanii (podobnie jak w punkcie 5)
  7. Wykluczanie nieefektywnych obszarów geograficznych. Podobnie jak w punkcie 5 i 6 – warto zrezygnować z kierowana reklam na obszary, które mimo optymalizacji generują nam kiepskie statystyki.
  8. Odpowiednie dopasowanie słów kluczowych. Przy dopasowaniu przybliżonym należy uważać, żeby wśród wyszukiwanych haseł nie znalazły się takie, które zupełnie nie odpowiadają naszej ofercie. W tym celu warto dobrze dobrać wykluczające słowa kluczowe. Można dodatkowo zastosować modyfikator dopasowanie przybliżonego, żeby zawęzić listę potencjalnych słów kluczowych. Jeśli mimo tych działań statystyki będą niesatysfakcjonujące, warto się zastanowić nad zmianą dopasowania na ścisłe lub do wyrażenia.

Oczywiście warto pamiętać, że należy skupiać się na wszystkich powyższych czynnikach. Wpłynie to na jakość całego konta AdWords i jego historię w przyszłości. Powodzenia!