Google Merchant Center馃挕 Jak sprawdzi膰 ile darmowych klikni臋膰 pozyskujesz z przestrzeni Google?

15 pa藕dziernika 20200

 

W tym miesi膮cu produkty z naszego sklepu b臋d膮 si臋 pojawia膰 w zak艂adce GOOGLE ZAKUPY za darmo. Domy艣lnie takie przekierowania b臋d膮 widoczne w Google Analytics jako ruch organiczny, wi臋c nie mo偶na sprawdzi膰 ile faktycznie wej艣膰 pochodzi艂o w艂a艣nie z darmowych wynik贸w zakupowych (w ca艂ej tzw. przestrzeni Google, w sk艂ad kt贸rej wchodzi m.in. zak艂adka Google Zakupy). Jak odkry膰 te dane? O tym poni偶ej.

W pierwszej kolejno艣ci nale偶y sprawdzi膰 czy produkty kwalifikuj膮 si臋 do wy艣wietlania przestrzeni Google. W tym celu zaloguj si臋 na swoje konto Google Merchant Center (GMC), a nast臋pnie przejd藕 do zak艂adki ROZW脫J -> ZARZ膭DZAJ PROGRAMAMI. Znajdziesz tam wspomnian膮 opcj臋.


Kliknij w ikon臋 ko艂a z臋batego, a nast臋pnie sprawd藕 czy Twoje konto kwalifikuje si臋 do programu oraz zaakceptuj regulamin.
Kolejnym krokiem jest otagowanie link贸w do produkt贸w znajduj膮cych si臋 w feedzie (pliku produktowym). Skorzystaj z tzw. Campaign URL Buildera (link tutaj).

Dodaj wymagane parametry wed艂ug w艂asnego schematu, a nast臋pnie skopiuj otagowany link, pocz膮wszy od znaku zapytania. B臋dzie potrzebny w kolejnym kroku.

Zaloguj si臋 ponownie do konta GMC i przejd藕 do sekcji REGU艁Y PLIKU DANYCH (znajdziesz j膮 po klikni臋ciu w nazw臋 swojego feedu produktowego w zak艂adce PLIKI DANYCH). Nast臋pnie kliknij w niebiesk膮 ikonk臋 z plusem i z przetworzonych atrybut贸w wybierz 'link’.

Teraz czas na skonfigurowanie regu艂y. Opcje podzielone s膮 na 2 sekcje: 藕r贸d艂a danych oraz regu艂y przekszta艂cania. W tej pierwszej kliknij ANULUJ, poniewa偶 nie b臋dzie nam potrzebna.

Poni偶ej dodaj regu艂臋 przekszta艂cenia i wybierz opcj臋 DO艁膭CZ. Nast臋pnie wklej otagowany link i kliknij OK.

Pozostaje teraz zapisa膰 wersj臋 robocz膮 i klikn膮膰 SPRAWD殴 ZMIANY. System sprawdzi jak regu艂y zadzia艂aj膮 na feed i wy艣wietli informacj臋 o rezultacie ko艅cowym. Je艣li wszystko dzia艂a poprawnie, kliknij ZASTOSUJ, a nast臋pnie w zak艂adce PRZETWARZANIE kliknij PRZETW脫RZ PLIK DANYCH PONOWNIE i POBIERZ.

Ostatnim krokiem jest zalogowanie si臋 do konta Google Analytics i odznaczenie opcji umo偶liwiaj膮cej nadpisywanie autotagowania tagowaniem manualnym. Dzi臋ki temu w raportach Google Analytics b臋dziesz widzie膰 oddzielnie wej艣cia p艂atne i oddzielne wej艣cia z darmowych wynik贸w produktowych.

Jak to dzia艂a w praktyce? Dodaj膮c w艂asne tagowanie (UTM-y) w pliku produktowym za pomoc膮 regu艂 sprawiasz, 偶e ka偶dy link do produktu posiada dane o 藕r贸dle, medium i kampanii na podstawie czego Google Analytics b臋dzie wiedzia艂 jak przedstawi膰 ten ruch w raporcie. Co w przypadku, gdy nast膮pi wej艣cie z kampanii Google Ads, w kt贸rej linki w reklamach zawieraj膮 parametr autotagowania GCLID z informacjami o 藕r贸dle, medium i kampanii? Z za艂o偶enia powinien wyst膮pi膰 konflikt. Jednak dzi臋ki odznaczonej funkcji (screen poni偶ej) system pominie r臋czne tagowanie (UTM-y) i takie wej艣cie zostanie przypisane jako wej艣cie z kampanii p艂atnej (Google Ads) – na podstawie danych przekazywanych przez automatyczny parametr GCLID. Dzi臋ki temu 偶adne dane nie b臋d膮 dublowane ani nadpisywane, a system prawid艂owo rozdzieli ruch pomi臋dzy wej艣cia p艂atne (kampanie) i wej艣cia darmowe (przestrze艅 Google).

Powy偶szy poradnik pokazuje jedynie przyk艂adowe rozwi膮zanie. Ustawienia regu艂 mog膮 si臋 jednak r贸偶ni膰 w zale偶no艣ci od stopnia rozbudowania Twojego konta GMC.