Jak sprawdzić ile darmowych kliknięć pozyskujesz z przestrzeni Google?

W tym miesiącu produkty z naszego sklepu będą się pojawiać w zakładce GOOGLE ZAKUPY za darmo. Domyślnie takie przekierowania będą widoczne w Google Analytics jako ruch organiczny, więc nie można sprawdzić ile faktycznie wejść pochodziło właśnie z darmowych wyników zakupowych (w całej tzw. przestrzeni Google, w skład której wchodzi m.in. zakładka Google Zakupy). Jak odkryć te dane? O tym poniżej.

W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy produkty kwalifikują się do wyświetlania przestrzeni Google. W tym celu zaloguj się na swoje konto Google Merchant Center (GMC), a następnie przejdź do zakładki ROZWÓJ -> ZARZĄDZAJ PROGRAMAMI. Znajdziesz tam wspomnianą opcję.


Kliknij w ikonę koła zębatego, a następnie sprawdź czy Twoje konto kwalifikuje się do programu oraz zaakceptuj regulamin.
Kolejnym krokiem jest otagowanie linków do produktów znajdujących się w feedzie (pliku produktowym). Skorzystaj z tzw. Campaign URL Buildera (link tutaj).

Dodaj wymagane parametry według własnego schematu, a następnie skopiuj otagowany link, począwszy od znaku zapytania. Będzie potrzebny w kolejnym kroku.

Zaloguj się ponownie do konta GMC i przejdź do sekcji REGUŁY PLIKU DANYCH (znajdziesz ją po kliknięciu w nazwę swojego feedu produktowego w zakładce PLIKI DANYCH). Następnie kliknij w niebieską ikonkę z plusem i z przetworzonych atrybutów wybierz ‚link’.

Teraz czas na skonfigurowanie reguły. Opcje podzielone są na 2 sekcje: źródła danych oraz reguły przekształcania. W tej pierwszej kliknij ANULUJ, ponieważ nie będzie nam potrzebna.

Poniżej dodaj regułę przekształcenia i wybierz opcję DOŁĄCZ. Następnie wklej otagowany link i kliknij OK.

Pozostaje teraz zapisać wersję roboczą i kliknąć SPRAWDŹ ZMIANY. System sprawdzi jak reguły zadziałają na feed i wyświetli informację o rezultacie końcowym. Jeśli wszystko działa poprawnie, kliknij ZASTOSUJ, a następnie w zakładce PRZETWARZANIE kliknij PRZETWÓRZ PLIK DANYCH PONOWNIE i POBIERZ.

Ostatnim krokiem jest zalogowanie się do konta Google Analytics i odznaczenie opcji umożliwiającej nadpisywanie autotagowania tagowaniem manualnym. Dzięki temu w raportach Google Analytics będziesz widzieć oddzielnie wejścia płatne i oddzielne wejścia z darmowych wyników produktowych.

Jak to działa w praktyce? Dodając własne tagowanie (UTM-y) w pliku produktowym za pomocą reguł sprawiasz, że każdy link do produktu posiada dane o źródle, medium i kampanii na podstawie czego Google Analytics będzie wiedział jak przedstawić ten ruch w raporcie. Co w przypadku, gdy nastąpi wejście z kampanii Google Ads, w której linki w reklamach zawierają parametr autotagowania GCLID z informacjami o źródle, medium i kampanii? Z założenia powinien wystąpić konflikt. Jednak dzięki odznaczonej funkcji (screen poniżej) system pominie ręczne tagowanie (UTM-y) i takie wejście zostanie przypisane jako wejście z kampanii płatnej (Google Ads) – na podstawie danych przekazywanych przez automatyczny parametr GCLID. Dzięki temu żadne dane nie będą dublowane ani nadpisywane, a system prawidłowo rozdzieli ruch pomiędzy wejścia płatne (kampanie) i wejścia darmowe (przestrzeń Google).

Powyższy poradnik pokazuje jedynie przykładowe rozwiązanie. Ustawienia reguł mogą się jednak różnić w zależności od stopnia rozbudowania Twojego konta GMC.