Ostatnio na grupie pojawił się link do artykułu o poważnym błędzie w kampaniach Performance Max, o którym Google nie mówi. Osobiście nie nazwałbym tego błędem, tylko celowym działaniem, szczególnie że dotyczy kampanii opartych na inteligentnym określaniu stawek, a tam reklamodawcy zawsze mają mniej opcji do wyboru. Mowa o opcjach lokalizacji, których brakuje w kampaniach Performance Max. W tym artykule chciałbym dzisiaj poruszyć temat raportów lokalizacji oraz tego, jak je poprawnie odczytywać. Na końcu znajdziesz również plik do pobrania (myślę, że się przyda w przypadku kampanii Performance Max ;) ). Zaczynamy!
W ustawieniach kampanii Google Ads (sekcja LOKALIZACJE) znajdują się opcje lokalizacji (należy w nie kliknąć, by rozwinąć szczegółowe opcje):
- obecność lub zainteresowanie (reklamy kierowane są na osoby, które przebywają w ustawionych lokalizacjach, regularnie w nich bywają lub są nimi zainteresowane)
- obecność (reklamy kierowane są na osoby, które przebywają w ustawionych lokalizacjach lub regularnie w nich bywają)
- zainteresowanie (reklamy kierowane są na osoby, które wyszukują lokalizacje ustawione w kampanii)
Jednocześnie da się wykluczyć odbiorców na podstawie lokalizacji:
- obecność (reklamy nie wyświetlą się osobom znajdującym się w wykluczonych lokalizacjach)
- obecność lub zainteresowanie (reklamy nie wyświetlą się osobom znajdującym się w wykluczonych lokalizacjach, osobom, które są nią zainteresowane lub regularnie w nich bywają)
Wspomniane opcje niestety nie są dostępne w przypadku kampanii Performance Max. Tak jak wspomniałem wyżej, nie jest to poważny błąd. Po prostu kampanie tego typu są ubogie w opcje, aby system nie był ograniczany przez ustawienia reklamodawców, a tym samym miał większe pole manewru w optymalizacji kampanii. Ja również wolałbym mieć więcej opcji, ale rzeczywistość jest inna i niestety nic z tym nie możemy zrobić. Na szczęście możemy nadal dodawać wykluczenia lokalizacji.
Raporty lokalizacji
Po dodaniu kierowania geograficznego w zakładce LOKAZALICJE znajdziesz informacje o skuteczności danego miejsca. Wszystko byłoby ok, gdyby nie fakt, że w tym raporcie widać tylko te lokalizacje, które zostały dodane do kampanii. Kiedyś była tu opcja sprawdzenia lokalizacji użytkownika, ale opcja została usunięta. Jest to mylące, ponieważ raport zawiera tylko te pozycje, które sami ustawiliśmy, więc mylnie zakładamy, że reklamy wyświetlają tylko w tych miejscach. Jak jest w rzeczywistości? Przedstawię to na przykładzie poniżej – kampania typu Performance Max kierowana tylko na Wielką Brytanię (zakres dat 1.04.2022 – 27.04.2022). Raport lokalizacji przedstawia się następująco:
Wyraźnie widać tylko właściwą lokalizację, która wygenerował prawie 31.000 kliknięć przy koszcie 11.127,75GBP. Zwróć uwagę na wiersz Łącznie: inne lokalizacje. Powinny się tu znajdować statystyki z lokalizacji, których nie ustawialiśmy. Są tam same zera, więc tutaj również możemy założyć, że wszystko jest ustawione poprawnie. Przejdźmy dalej.
Niestandardowy raport lokalizacji
Utwórz niestandardowy raport (RAPORTY → RAPORTY → NIESTANDARDOWY → TABELA). Następnie wybierz metryki jak na screenie poniżej. W kolumnie KAMPANIA zastosowałem filtr, w którym wybrałem dokładnie tą jedną kampanię, która jest kierowana na Wielką Brytanię. Finalnie raport ma następującą postać:
Istotna jest kolumna Kraj/terytorium (lokalizacja użytkownika), czyli dane, które zostały usunięte w zakładki LOKALIZACJE na poziomie kampanii. Na szczęście nadal są widoczne w raporcie niestandardowym. Zwróć uwagę, że z jednej lokalizacji (Wielka Brytania) zrobiło się nam ich aż 33, co daje już rzeczywisty obraz tego, gdzie kierowane są reklamy. Wydatki w Wielkie Brytanii w badanym okresie wyniosły 10.424,10GBP, co nie pokrywa się z tym, co widać na poprzednim screenie. Dlaczego? Dzieje się tak dlatego, że Google agreguje wszystkie lokalizacji do lokalizacji głównej (ustawionej przez nas), ponieważ odbiorcy z założenia byli tą lokalizacją zainteresowani. W praktyce tak pobieżna analiza może prowadzić to mylnych wniosków. Dlatego z pomocą przychodzi nam powyższy raport niestandardowy w lokalizacją użytkownika.
Brak opcji lokalizacji, o których wspominałem na początku artykułu uniemożliwia wykluczenie tych krajów z poziomu ustawień. Wystarczyłoby tylko wybrać opcję OBECNOŚĆ. Można by założyć, że jeśli reklamy wyświetlają się w innych krajach, to osoby, które w nie klikają są zainteresowaną główną lokalizacją. W praktyce w większości był to ruch generowany przez boty i przypadkowe osoby. Niestety w kampanii Performance Max nie możemy sprawdzić po jakich słowach kluczowych nastąpiły wejścia, ani z jakich witryn. Pozostaje więc nam bazowanie na raportach lokalizacji (niestandardowych).
Jak się przed tym zabezpieczyć?
Jeśli chcesz wykluczyć ruch z innych krajów/regionów/miast pozostaje dodać wykluczenia lokalizacji do kampanii Performance Max. Poniżej znajdziesz plik do pobrania, a w nim:
- lista wszystkich krajów wraz z numerami ID
- lista wszystkich województw w Polsce wraz z numerami ID
- lista 597 największych w Polsce miast wraz z numerami ID
Plik w formacie .xlsx do pobrania znajduje się poniżej.
Dlaczego dodałem kolumnę z numerami ID? Numer ten przypisany jest do każdej lokalizacji, więc dodając zbiorczo lokalizacje za pomocą numerów ID unikamy problemu, w którym Google na podstawie nazwy miejsca przypisze ją do kompletnie innej lokalizacji. Przykładem może być miasto Jarosław, które po dodaniu jego nazwy do panelu jest rozpoznawane jako miasto w Rosji :)
Aby wykluczyć zbiorczo lokalizacje skorzystaj z Edytora Google Ads i funkcji WPROWADŹ WIELE ZMIAN:
Następnie dodaj wybrane numery ID lokalizacji i kliknij PRZETWÓRZ.
Dzięki temu w szybki sposób możesz wykluczyć ruch z niechcianych lokalizacji w kampanii Performance Max.
Podsumowanie
Zachęcam Cię do przejrzenia niestandardowych raportów dotyczących lokalizacji i sprawdzenia jak to wygląda u Ciebie. O ile na rynku polskim nie ma dużych różnic, o tyle w kampaniach kierowanych na inne kraje wygląda to gorzej. Warto się temu przyjrzeć i w razie potrzeby dodać wykluczenia lokalizacji. Daj znać w komentarzu jak to wygląda u Ciebie, a jeśli uznasz ten wpis za wartościowy, podziel się nim z osobami, dla których również może okazać się pomocny. Dzięki! :)
PS. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o kampaniach Performance Max, a szczególnie o tym, na co uważać, sprawdź moje poprzednie artykuły na ten temat. Znajdziesz je tutaj – https://www.marcinwsol.pl/blog/tematyka/performance-max/
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |
8 komentarzy
Danny Bożek
5 maja 2022 at 07:58
Hej Marcin, jestem pod wrażeniem skąd bierzesz tyle pomysłów, wiedzy na temat raportów niestandardowych oraz jakie kolumny / wiersze ze sobą zestawiać :D
Krystian Kucharski #GrowWithUs
5 maja 2022 at 21:16
@marcinwsol:disqus chylę czoła! Dobre rozkminy i fajny materiał. Dzięki.
Marcin Wsół
6 maja 2022 at 04:45
Dzięki :)
Prix
6 maja 2022 at 10:33
@marcinwsol:disqus Niestety nie jest to jedynie problem kampanii Performance Max. Na W maju 2021 odkryłem identyczny problem w brandowej kampanii searchowej. Kampania kierowana na brand w dopasowaniu ścisłym i przybliżonym, długa historia działania kampanii aż nagle pojawił się problem rosnącego ruchu i jednoczesnego spadku efektywności. Okazało się po dogłębnej analizie, że mamy sporo fraudowego ruchu z innego kraju. W raporcie lokalizacji na poziomie kampanii widoczny był tylko jeden rynek jak w opisanym przez Ciebie przykładzie – frauda znalazłem w raportach niestandardowych.
Problem z zakłamanymi danymi w zakładce lokalizacji jest faktycznie, jednak nie dotyczy to wyłącznie kampanii Performance Max – i trzeba uważać – bo jak w przypadku mojej kampanii może pojawić się po długim okresie działania kampanii.
Aga
18 października 2022 at 08:50
@marcinwsol:disqus – a u mnie pojawił się taki problem, że po wklejeniu id lokalizacji Edytor Google Ads pokazuje Typ nieznana i przy każdej lokalizacji jest żółty trójkąt z ostrzeżeniem, że „Ta lokalizacja jest niepotwierdzona. Wyświetl naruszenia.” Co może być powodem takiego komunikatu? Co poprawić, aby można było skutecznie wykluczyć lokalizacje po kodach?
Marcin Wsół
18 października 2022 at 09:09
Na górze znajdziesz przycisk SPRAWDŹ LOKALIZACJE. Jak w niego klikniesz, to pojawią się nazwy lokalizacji :)
Aga
18 października 2022 at 11:03
@marcinwsol:disqus wielkie dzięki :-) Pięknie działa. Ale mega….
Marcin Wsół
18 października 2022 at 13:55
Cieszę się :)