Google Tag ManagerKonwersjeŚledzenie kopiowania elementów tekstowych – jak ustawić

21 września 20220

Dzisiejszy wpis poświęcę śledzeniu konwersji jaką może być kopiowanie elementów tekstowych, a konkretnie numeru telefonu oraz adresu mailowego. Rzadko spotykam się z taką konfiguracją na kontach Google Ads, ponieważ agencje i specjaliści skupiają się głównie na śledzeniu kliknięć w te elementy, a wbrew pozorom skopiowań wcale mało nie jest. Jest to bardzo proste do ustawienia i poniżej znajdziesz poradnik jak to zrobić.

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Niestandardowy kod HTML

Aby wdrożyć śledzenie kopiowania elementów tekstowych skorzystamy z Google Tag Managera (tagmanager.google.com). W pierwszej kolejności stwórz nowy tag, jako typ wybierz NIESTANDARDOWY KOD HTML i wklej poniższy kod.

<script>
// Declare function to get selected text from document
function getSelectionText() {
var text = "";
if (window.getSelection) {
text = window.getSelection().toString();
} else if (document.selection && document.selection.type != "Control") {
text = document.selection.createRange().text;
}
return text;
}

// Declare function on copy event
document.addEventListener('copy', function(e){
dataLayer.push({
'event': 'textCopied',
'clipboardText': getSelectionText(),
'clipboardLength': getSelectionText().length
});
});
</script>

Tag powinien być uruchamiany na wszystkich stronach w witrynie, więc jako regułę wybierz ALL PAGES. Całość konfiguracji tagu wygląda następująco:

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Pozostaje dodanie nazwy tagu i zapisanie zmian.

Utworzenie zmiennej

Kolejnym krokiem jest utworzenie zmiennej clipboardText. W Google Tag Managerze przejdź do zakładki ZMIENNE i kliknij NOWA. Następnie wybierz typ zmiennej ZMIENNA WARSTWA DANYCH i w jej nazwie wpisz clipboardText. Domyślną wersją warstwy danych jest wersja 2 i taką pozostaw. Całość konfiguracji zmiennej wygląda następująco:

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Jeśli wszystko ustawionej jest poprawnie, pozostaje zapisanie zmiennej.

Tworzenie tagu konwersji

Teraz możesz przystąpić do stworzenia tagu konwersji, który będzie zliczał liczbę akcji, w których został skopiowany konkretny element. W pierwszej kolejności stwórz konwersję w panelu Google Ads i na ostatnim kroku skopiuj identyfikator konwersji oraz etykietę konwersji, ponieważ musisz wykorzystać te dane do konfiguracji tagu konwersji w panelu Google Tag Managera.

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Wybierz typ tagu GOOGLE ADS – ŚLEDZENIE KONWERSJI, a następnie dodaj identyfikator konwersji oraz etykietę konwersji, które skopiowane zostały z panelu Google Ads.

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

 

Następnie musisz utworzyć regułę, która będzie odpowiadała za uruchamianie tagu. Utwórz więc nową regułę, nazwij ją (np. kopiowanie – adres mailowy), wybierz jej typ – ZDARZENIE NIESTANDARDOWE, a jako nazwę zdarzenia wpisz textCopied.

W dalszej kolejności wybierz warunek uruchamiania reguły. W poniższym przykładzie jest to opcja NIEKTÓRE ZDARZENIA NIESTANDARDOWE. Ostatnim krokiem jest szczegółowe określenie warunku. Z listy zmiennych wybierz clipboardText, następnie 'zawiera’ i w polu wartości wpisz adres mailowy. Całość konfiguracji będzie wyglądać następująco:

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Jeśli na stronie internetowej masz kilka adresów mailowych, które mają tą samą domenę, możesz dodać jako wartość część wspólną, co może wyglądać tak:

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Na końcu pozostaje zapisanie tagu i sprawdzenie w podglądzie, czy tag działa poprawnie. Jeśli wszystko jest ok, wyeksportuj zmiany w kontenerze klikając przycisk PRZEŚLIJ w prawym górnym rogu panelu GTM.

Śledzenie skopiowań numeru telefonu

W powyższym przykładzie opisałem jak ustawić śledzenie konwersji dla adresów mailowych. W przypadku numeru telefonu, wygląda to bardzo podobnie. Należy stworzyć nową konwersję na koncie Google Ads i skopiować jej identyfikator oraz etykietę, które wykorzystasz w dalszym kroku. Następnie w panelu Google Tag Managera tworzysz nowy tag konwersji, dodajesz identyfikator i etykietę konwersji i finalnie tworzysz regułę, która różni się tym, że zamiast adresu mailowego podajesz numer telefonu. Całość ma postać:

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Jeśli masz kilka numerów telefonu i chcesz mierzyć ich kopiowanie w ramach jednego tagu, zamiast 'zawiera’ ustaw 'dopasowanie do wyr. reg. (bez uwzględnienia wielkości liter)’ i w polu wartości wpisz numery telefonów (w takiej formie jak są zapisane na stronie internetowej) i oddziel je pionową kreską. Pionowa kreska jako wyrażenie regularne oznacza 'lub’. Całość będzie wyglądać następująco:

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Podsumowanie

Powyższe rozwiązanie dotyczy śledzenia kopiowania adresów mailowych i numerów telefonu, ale możesz śledzić kopiowanie wszystkich innych elementów tekstowych takich jak na przykład adres siedziby firmy. Dobrą praktyką jest ustawienie powyższego rozwiązania w Google Analytics. Wtedy zobaczysz szczegółowy raport ze wszystkimi elementami tekstowymi, które zostały skopiowane z Twojej strony :) Wystarczy, że jako regułę ustawisz wszystkie zdarzenia niestandardowe, co wygląda następująco:

Śledzenie kopiowania elementów tekstowych - jak ustawić

Oczywiście w początkowym etapie tworzenia tagu, wybierz Google Analytics, a nie Google Ads :) Powodzenia!

PS. Odsyłam również do artykułu (autorstwa Daniela Carlboma), z którego czerpałem tą wiedzę.

 

WSPÓŁPRACA ZE MNĄ
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :)