W dzisiejszym wpisie chciałbym poruszyć temat implementacji śledzenia połączeń w witrynie, aby móc mierzyć ich faktyczną liczbę w oparciu o czas połączenia. Jest to bardzo proste do ustawienia i poniżej przedstawię jak to zrobić. Rozwiązanie nie jest jednak pozbawione wad, o czym również wspomnę. Zaczynamy :)
Na początek kilka słów o tym, jak to działa. Ustawienie konwersji w postaci połączenia telefonicznego w witrynie polega na tym, że w sytuacji, gdy użytkownik kliknie w Twoją reklamę, numer na stronie docelowej zostanie automatycznie podmieniony na numer do przekierowywania połączeń, co pozwoli na mierzenie czasu połączenia.
Jak ustawiać śledzenie połączeń z numerem telefonu w witrynie
Przejdź do sekcji NARZĘDZIA I USTAWIENIA, kliknij KONWERSJE, a następnie +NOWE DZIAŁANIE POWODUJĄCE KONWERSJĘ. Zobaczysz cztery opcje do wyboru.
Interesuje nas opcja dotycząca połączeń telefonicznych, więc w nią kliknij, aby przejść do szczegółowych ustawień. W dalszym kroku wybierz opcję „Połączenia z numerem telefonu w Twojej witrynie”, po czym kliknij DALEJ.
Teraz przejdziemy do szczegółowych ustawień śledzenia konwersji tego typu. Musisz określisz, czy to działanie ma być głównym (branym pod uwagę przy optymalizacji kampanii), czy dodatkowym. Następnie wpisz nazwę konwersji i wybierz czy chcesz jej przypisać wartość. Jeśli potrafisz określić ile średnio może być warte połączenie od potencjalnego klienta, wpisz odpowiednią wartość. Przykładowo ze 100 telefonów od potencjalnych klientów udaje Ci się pozyskać 10 z nich i każdy generuje dla Ciebie przychód w wysokości 500zł, co daje całościowo kwotę 5000zł (10x500zł). To oznacza z kolei, że każdy ze 100 otrzymanych telefonów jest warty średnio 50zł (5000zł/100).
W dalszej części musisz określić, czy konwersja ma się zliczać za każdym razem (opcja KAŻDA), gdy zostanie spełniony warunek jej wystąpienia, czy system powinien zliczać tylko unikalne konwersje (opcja JEDNA). Bardzo ważną sekcję są NUMERY TELEFONÓW, gdzie należy podać kraj, numer telefonu na jaki powinna zostać przekierowana rozmowa oraz numer wyświetlany.
W tym miejscu chciałbym się na chwilę zatrzymać, ponieważ bardzo ważne jest, aby wpisać poprawny numer w sekcji NUMER WYŚWIETLANY. Sprawdź w jakiej formie jest on widoczny na Twojej witrynie i skopiuj go dokładnie tak, jak go widzisz. Dlaczego jest to ważne? Jeśli na stronie Twój numer na postać XXX-XXX-XXX, ale w ustawieniach powyższej konwersji podasz go w formie XXX XXX XXX (bez myślników), niestety ustawienie nie zadziała. Na swojej stronie zapisałem numer telefonu w takiej postaci, dlatego w ustawieniach podałem wersje ze spacjami (bez myślników). To bardzo ważne.
Ostatnie trzy ustawienia do długość połączenia (po ilu sekundach połączenia potencjalnego klienta zostanie zliczona konwersja), okno konwersji po kliknięciu (czas od interakcji użytkownika z reklamą, w którym ma być zliczana konwersja) oraz model atrybucji (domyślnie atrybucja oparta na danych). W początkowym stadium kampanii opartej na strategii automatycznego określania stawek lepiej jest ustawić krótszy czas trwania połączenia, które powinno być zliczone jako konwersja. To pozwoli systemowi „rozkręcić się”. W późniejszym czasie można ten czas wydłużyć, ale mieć bardziej miarodajne dane o konwersjach.
Na końcu pozostaje kliknięcie UTWÓRZ I KONTYNUUJ.
W kolejnym kroku wybierz sposób instalacji tagu. Najłatwiej to zrobić za pomocą Menedżera tagów Google (GTM), więc wybierz tą opcję i skopiuj identyfikator konwersji oraz etykietę konwersji (będzie nam to potrzebne w dalszej części artykułu).
Ustawienie konwersji w Google Tag Managerze
Zakładam, że w swojej witrynie masz wdrożone narzędzie jakim jest Google Tag Manager (tagmanager.google.com). Jeśli tak, dodaj nowy tag i w konfiguracji tagu znajdź „Google Ads – połączenia związane z konwersjami w witrynie”.
W dalszym kroku ponownie wpisz wyświetlany numer telefonu do zmiany (dokładnie w takiej formie, jak na Twojej stronie), identyfikator konwersji oraz etykietę konwersji (wcześniej pisałem, aby zapisać te dane).
Jeśli chcesz, aby numer był podmieniany na całej witrynie, wybierz regułę ALL PAGES. Jeśli chcesz zawęzić opcję tylko do konkretnej podstrony musisz utworzyć odpowiednią regułę.
Na końcu pozostaje wybranie nazwy tagu, zapisanie go i opublikowanie zmian w Tag Managerze.
Jak sprawdzić, czy tag działa?
Aby sprawdzić, czy konwersja jest poprawnie ustawiona niestety trzeba kliknąć we własną reklamę, aby sprawdzić czy numer został podmieniony i czy kliknięcie powoduje przekierowanie na wskazany numer. Wirtualny numer do przekierowania połączeń może wyglądać następująco:
Gdzie sprawdzić szczegółowe statystyki połączeń?
Szczegółowe statystyki połączeń znajdziesz w raporcie SZCZEGÓŁY POŁĄCZEŃ w sekcji RAPORTY.
Wady śledzenia połączeń w witrynie
Tak jak wspominałem wcześniej, rozwiązanie to posiada również wady. Numer wirtualny Google, który wykorzystywany jest w przekierowywaniu połączeń w miarę możliwości jest stały, ale Google może go w każdej chwili zmienić, dlatego nie zaleca się, aby używać tych numerów w innych celach niż te wskazane przez Google. Dodatkowo numery te mogą zostać przypisane po jakimś czasie do innego podmiotu reklamowego.
Generalnie takie rozwiązanie najlepiej się sprawdza, gdy potencjalny klient potrzebuje tylko jednego kontaktu z nami i nie ma potrzeby zapisania numeru, na który dzwoni. Wtedy nie ryzykujemy, że klient za kilka miesięcy mógłby próbować się do nas dodzwonić, a numer wirtualny nie będzie już działać.
Więcej o numerach wirtualnych Google przeczytasz tutaj.
Podsumowanie
Rozwiązanie nie jest idealne, ale pozwala śledzić szczegóły połączeń, co w niektórych branżach może okazać się bardzo pomocne, więc dlaczego by z tego nie skorzystać :) Daj znać w komentarzu, czy powyższe rozwiązanie pozwoliło Ci lepiej mierzyć skuteczność działań reklamowych.
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |