W Universal Analytics ustawianie celu w postaci czasu trwania sesji było szybkie i intuicyjne – kilka kliknięć, wpisanie odpowiednich wartości i gotowe. Wprowadzenie Google Analytics 4 (GA4) zmieniło jednak nie tylko sposób gromadzenia danych, ale również podejście do definiowania celów i konwersji. Dla tych, którzy chcą monitorować dłuższe zaangażowanie użytkowników na stronie, ustawienie czasu trwania sesji jako konwersji w GA4 wymaga trochę więcej pracy i znajomości interfejsu. W tym wpisie krok po kroku pokażę, jak to zrobić i wyjaśnię na co zwrócić uwagę, aby poprawnie skonfigurować takie zdarzenie. Szczegóły poniżej.
Na początek przypomnę jak wyglądało ustawienie celu jakim jest czas trwania sesji w Google Analytics 3. Wystarczyło wybrać rodzaj celu, wpisać jego nazwę oraz określić długość trwania sesji w godzinach, minutach i sekundach. Na tym kończyła się konfiguracja.

Niestety w Google Analytics 4 nie ma możliwości, aby ustawić ten cel w równie prosty sposób i trzeba się trochę naklikać, aby uzyskać pożądany efekt. Jak to zrobić? Zaloguj się do panelu Google Analytics 4, przejdź do zakładki ODBIORCY i kliknij niebieski przycisk NOWI ODBIORCY.
Następnie wybierz UTWÓRZ NIESTANDARDOWĄ LISTĘ ODBIORCÓW.
Przejdziesz do panelu edycji grupy odbiorców. Określ nazwę grupy odbiorców (np. czas trwania sesji > 30s), wybierz metrykę CZAS TRWANIA SESJI oraz warunek, który musi być spełniony (np. > 30).
Po prawej stronie znajdziesz sekcję REGUŁA DOTYCZĄCA ODBIORCÓW i przycisk UTWÓRZ NOWY. Kliknij, aby utworzyć zdarzenie, które będzie wywoływane w sytuacji, gdy zostanie spełniony określony warunek (w naszym przypadku: czas trwania sesji dłuższy niż 30 sekund).
Wpisz nazwę zdarzenia (np. more_than_30s) i kliknij ZAPISZ oraz zapisz główny segment. Teraz przejdź do zakładki NAJWAŻNIEJSZE ZDARZENIA w Google Analytics 4.
Kliknij w niebieski przycisk NOWE KLUCZOWE ZDARZENIE i dodaj wcześniej zdefiniowane zdarzenie odpowiadające za zliczanie czasu trwania sesji.
W naszym przypadku będzie to 'more_than_30s’. Od teraz, gdy użytkownik spędzi więcej niż 30 sekund w witrynie w Google Analytics 4 zostanie zarejestrowane zdarzenie, które będzie jednocześnie zdefiniowane jako kluczowe zdarzenie (konwersja). Taką konwersję możesz zaimportować na koncie Google Ads, aby mierzyć skuteczność kampanii reklamowych pod kątem tej metryki.
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |