W ostatnim czasie na grupie pojawił się wątek o wielokrotnym (ponad 157-krotnym) przekroczeniu budżetu dziennego przez system. Sam również miałem taką sytuację kilka dni temu, jednak mniej drastyczną. Postanowiłem więc napisać post na ten temat, aby wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje, kto za to płaci i co można z tym zrobić.
Na powyższym obrazku widać fragment statystyk z 9 października, gdzie w jednej kampanii, która miała ustawiony budżet dzienny na poziomie 10zł został wygenerowany koszt na poziomie 67,76zł, więc prawie 7-krotnie wyższy. Dla przypomnienia, Google daje sobie możliwość zwiększenia budżet dziennego o 100% w skali dnia, jeśli uzna, że taki zabieg może przyczynić się do pozyskanie większej liczby konwersji (źródło). W skali miesiąca miesięczny limit wydatków nie przekroczy kwoty, jaką wyliczamy za pomocą wzoru:
limit wydatków = średni budżet dzienny w danym miesiącu x 30,4
Co to oznacza w praktyce? Jeśli danego dnia system przekroczy dzienny budżet 2-krotnie, w kolejnych dniach wyda odpowiednio mniej, ale na koniec miesiąca suma wydatków nie przekraczała założonego budżetu. I tyle w teorii.
W większości przypadków powyższa zasada ma miejsce, ale czasami zdarzają się sytuacje, gdzie budżet dzienny zostaje przekroczony kilkukrotnie, a nawet znacznie więcej, jak to było w przykładzie z początku wpisu. Dlaczego tak się dzieje? Powody są 2:
- nadmierne wyświetlenia (overdelivery)
- nieprawidłowa aktywność (invalid activity)
Pozostaje najważniejsze pytanie – kto za to płaci? Widząc kilkukrotnie wyższe wydatki względem ustawionego budżetu dziennego można się przerazić. W praktyce koszty, które są wynikiem takich sytuacji nie są wliczane w sumę wydatków, za które reklamodawca musi się rozliczyć z Google. Mówiąc prościej, budżet w raportach dot. kampanii będzie wyższy niż suma wydatków na fakturze z Google.
Jak sprawdzić realne koszty kampanii?
Sposoby są dwa. Pierwszy to porównanie wydatków z kampanii, które widoczne są w zakładce KAMPANIE (wiersz – łącznie: konto) z łączną sumą wydatków na fakturze. W moim przypadku wygląda to następująco (dane za wrzesień 2021). Na początek wydatki z kampanii:
Poniżej kwota, jaka została rozliczona na fakturze:
Na obu powyższych screenach widać 2 różne kwoty. Pierwsza to całkowity koszt kampanii, a druga to rozliczone koszty, za które reklamodawca musi się rozliczyć. Różnica to zaledwie 1,15zł, ale to dane za wrzesień. Faktury za październik jeszcze nie ma, więc na pewno różnica będzie większa.
Aby nie czekać do końca miesiąca, można już teraz sprawdzić różnicę między kosztami kampanii, a rozliczonymi kosztami. W tym celu przejdź do sekcji RAPORTY, wybierz zakładkę o tej samej nazwie i rodzaj raportu – TABELA. Następnie dodaj poniższe dane i wymiary:
- Dzień (jako wiersz)
- Nazwa budżetu (jako wiersz)
- Rozliczone koszty (jako kolumna)
- Koszt wyświetlonych reklam (jako kolumna)
Finalnie raport będzie wyglądał następująco:
Kolumna z nazwą budżetu to po prostu nazwa kampanii :) Powyżej wyraźnie widać sytuację, o której wspominałem: budżet dzienny na poziomie 10zł i koszt kampanii 9 października na poziomie 67,76zł. Jednak kwota z jakiej muszę się rozliczyć z Google to 20zł (czyli 2-krotność mojego budżetu dziennego). W tej sytuacji widać, że ja (jako reklamodawca) nie płacę za nadmiarowe wyświetlenia (i finalnie kliknięcia), które miały miejsce.
Gdy prowadzisz wiele kampanii, nietrudno przeoczyć dni, w których system wyda kilkukrotnie wyższy budżet niż ten, który został ustawiony. Dlatego warto od czasu do czasu sprawdzać powyższy raport, aby wyłapać anomalie tego typu. Nie trzeba się jednak stresować, że za przekroczony budżet w takiej wysokości trzeba zapłacić – Google bierze to na siebie.
Jak to wygląda u Ciebie?
Jeśli masz pytania, pisz śmiało w sekcji z komentarzami poniżej :)
2 komentarze
Kasia
20 listopada 2021 at 13:41
mam podobną sytuację u siebie, stworzyłam raport według Twoich wskazówek, ale kwoty w “rozliczonych kosztach” i “koszty wyświetlonych reklam” są mimo to takie same, czyli za wysokie. Koszt dwa razy większy
Marcin Wsół
21 listopada 2021 at 04:00
System może przekroczyć budżet dzienny o 100%, więc takie wydatki są w pełni rozliczane. Jeśli istnieje nadwyżka ponad te 100%, wtedy Google za to nie obciąża.