Wyobraźmy sobie sytuację, że z dnia na dzień z feedu produktowego znika ponad 95% produktów, a inteligentne kampanie produktowe zaczynają wariować dostosowując stawki pod pozostałe produkty, aby zrealizować cel kampanii, czyli zmaksymalizować wartość sprzedaży. Sytuacja nie należy do najprzyjemniejszych, ale trzeba sobie z nią jakoś poradzić. Problem z feedem nierzadko wynika z problemów po stronie systemu, na którym oparty jest sklep, a w takiej sytuacji potrzebna jest pomoc supportu. Ta z kolei może potrwać nawet kilka dni. Jak wrócić do starej wersji feedu (sprzed spadku), aby nie tracić potencjału kampanii czekając, aż problem zostanie rozwiązany?
W koncie Google Merchant Center istnieje możliwość powrotu do poprzedniej wersji feedu. Każde pobranie feedu generuje jego aktualną wersję, a w historii zapisane są jego stare wersje (10 pobrań wstecz). Gdzie je znaleźć? Na koncie GMC przejdź do sekcji PRODUKTY i wybierz plik danych (feed), którego historię chcesz sprawdzić.
W zakładce PRZETWARZANIE znajdziemy rozwijaną listę z datami ostatnich 10 pobrań feedu produktowego. Pozostaje wybrać ostatnią wersję feedu, która była jeszcze prawidłowa i kliknąć PRZETWÓRZ PLIK DANYCH PONOWNIE. Pozostaje teraz odczekać chwilę, ale dane na koncie Merchant Center się zaktualizowały, a kampanie Google Ads na nowo zaciągnęły poprawne produkty.
Finalnie w diagnostyce na nowo zobaczymy poprawną liczbę produktów.
Na co należy uważać?
Na koncie Google Merchant Center dostępne są wersje feedu z ostatnich 10 pobrań. Jeśli wybierzemy np. 8 wersję, a sam feed jest pobierany codziennie, oznacza to, że za 2 dni wersja, z której korzystamy (i która jest ostatnią poprawną) zniknie z historii pobrań i nie będziemy mogli już z niej korzystać. Dlatego jeśli trzeba skorzystać ze starszej wersji feedu, a nowa jest błędna, należy zmienić harmonogram pobierania feedu, np. z codziennego na cotygodniowy czy comiesięczny lub po prostu go wstrzymać.
Taki zabieg pozwoli utrzymać starą wersję feedu, która jest poprawna i z której możemy tymczasowo korzystać.
Jakie są wady takiego rozwiązania?
Powyższe rozwiązanie powinno mieć zawsze charakter tymczasowy, do czasu rozwiązania problemu z feedem. Dlaczego? Korzystanie ze starej wersji feedu powoduje sytuację, że stany magazynowe oraz ceny prezentowane w reklamie mogą być nieaktualne. Finalnie użytkownik trafia na stronę z produktem, który ma inną ceną lub po prostu już nie jest na sprzedaż. Warto mieć to na uwadze.
Co dalej?
Pozostaje jak najszybciej rozwiązać problem z feedem, aby na nowo zawierał prawidłowe produkty i nie zgłaszał błędów. Gdy już uda się to zrobić, na koncie Merchant Center musimy na nowo przetworzyć feed produktowy oraz ustawić poprzedni harmonogram pobierania feedu.
Tak jak wspominałem wcześniej, powyższe rozwiązanie ma charakter tymczasowy i pozwala uniknąć utraty potencjalnej sprzedaży z kampanii produktowych. Nazwałbym je rozwiązaniem awaryjnym :)
Jeśli masz pytania odnośnie tej funkcji, pisz śmiało w sekcji z komentarzami.