Dzisiejszy wpis chciałbym poświęcić mało znanemu atrybutowi w Google Merchant Center, który potrafi być bardzo pomocny podczas wyboru produktów, które chcemy wykorzystać w kampanii. Mowa o wykluczonych miejscach docelowych [excluded_destination]. Jak w praktyce wykorzystać ten atrybut, aby ułatwić sobie pracę? O tym poniżej.
Atrybut ‘wykluczone miejsce docelowe’ zapobiega wyświetlaniu produktów w wybranych lokalizacjach. Mówiąc o lokalizacjach mamy do wyboru następujące opcje:
- Reklamy produktowe (shopping ads)
- Informacje o produkcie w Kup przez Google (buy on Google listings)
- Reklamy produktowe w sieci reklamowej (display ads)
- Reklamy lokalnego asortymentu produktów (local inventory ads)
- Bezpłatne informacje (free listings)
- Bezpłatne lokalne informacje (free local listings)
Jak w praktyce wykorzystać ten atrybut? Sytuacji może być wiele, a poniżej znajdziesz kilka przykładów:
- chcesz, aby w feedzie znalazły się produkty, które mają cenę wyższą niż 100zł, dzięki czemu nie będziesz reklamować tanich produktów z małą marżą
- chcesz, aby w feedzie znalazłby się produkty bez wybranych marek
- chcesz chwilowo wstrzymać wyświetlanie konkretnych produktów w reklamach produktowych, ale nie chcesz tego robić z poziomu konta Google Ads
- Twoja witryna przechodzi konserwację, a Ty chcesz uniknąć odrzucenia produktów na koncie Merchant Center
Oczywiście powyższe akcje możesz wykonać z poziomu panelu administracyjnego sklepu, ale nierzadko jest to bardzo czasochłonne i żmudne, dlatego warto to zrobić z poziomu Google Merchant Center.
Przykład praktyczny
Poniżej znajdziesz instrukcję, jak ustawić ten atrybut na koncie Google Merchant Center. Przejdź do zakładki PLIKI DANYCH (sekcja PRODUKTY). Następnie wybierz feed produktowy, z którego korzystasz i przejdź do zakładki REGUŁY PLIKU DANYCH.
Kliknij w niebieską ikonkę z plusem, aby dodać nową regułę pliku danych. Znajdź atrybut ‘wykluczone miejsce docelowe’ i go wybierz.
Dla przykładu załóżmy, że chcesz wykluczyć z kampanii Google Ads wszystkie produkty, które kosztują mniej niż 100zł. Aby to zrobić, w sekcji z warunkami wybierz atrybut CENA, następnie ‘jest mniejsze niż’ i wybierz wartość. W tym przypadku będzie to 100. Finalnie warunek będzie wyglądać następująco:
W dalszej kolejności wybierz USTAW JAKO WIELE:
W sekcji DODAJ WARTOŚĆ wybierz Display ads oraz Reklamy produktowe, aby produkty poniżej 100zł zostały wykluczone z wyświetlania reklam w ramach tych miejsc docelowych. Pamiętaj, że na liście wartości znajdziesz tylko te, które są aktywne u Ciebie na koncie Merchant Center. Jeśli na przykład nie uczestniczysz w programie bezpłatnych wyników produktowych, nie zobaczysz tej opcji na liście.
Po dodaniu wartości kliknij niebieski przycisk OK i cała reguła pliku danych powinna wyglądać następująco:
Pozostaje zapisać regułę jako wersję roboczą. Zanim zastosujesz zmiany, zawsze sprawdź je w podglądzie, aby mieć pewność, że nie pojawiły się żadne błędy i reguła zadziała poprawnie.
Jeśli wszystko jest ok i reguła działa poprawnie, pozostaje kliknąć ZASTOSUJ. Od tej chwili produkty poniżej 100zł nie będą aktywne w reklamach Google Ads. W Merchant Center nadal będą widoczne w sekcji WSZYSTKIE PRODUKTY, ale w kolumnie PROGRAM zobaczysz puste wartości, co wygląda następująco:
Podsumowanie
Zachęcam Cię do przetestowania tego atrybutu, bo według mnie jest bardzo pomocny i nie musisz angażować klienta w zmiany w feedzie z poziomu panelu administracyjnego sklepu, co może w praktyce trwać dość długo. W przypadku atrybutu ‘wykluczone miejsca docelowe’ możesz takie zmiany wprowadzić samemu :)
WSPÓŁPRACA ZE MNĄ |
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :) |